اول بیکسبی حالا هم گوگل اسیستنت؛ تعبیه دکمه های اختصاصی ایده خوبی نیست

به گزارش مجله سرگرمی، در نمایشگاه MWC 2019 بالاخره سامسونگ کوتاه آمد و اظهار داشت کاربران می توانند کارکرد دکمه بیکسبی موجود در گوشی های گلکسی را تغییر دهند. البته این خبر به دلیل معرفی گوشی های گلکسی اس 10 و گلکسی فولد چندان موردتوجه قرار نگرفت ولی در هر صورت خبر مهمی محسوب می گردد. زیرا وقتی که بزرگ ترین سازنده گوشی های هوشمند تصمیمی را اتخاذ می نماید، چنین تصمیمی بر دیگران سازندگان هم تأثیر می گذارد.

اول بیکسبی حالا هم گوگل اسیستنت؛ تعبیه دکمه های اختصاصی ایده خوبی نیست

ولی متأسفانه باید بگوییم چشم اندازی که در آن گوشی ها از دکمه های سخت افزاری قابل برنامه ریزی بهره می برند، در حال از بین رفتن است. زیرا تنها چند روز پس از انتشار این خبر سامسونگ، گوگل خاطرنشان کرد که به وسیله همکاری با تعدادی از سازندگان، دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت روانه تعداد زیادی از گوشی های هوشمند 2019 می گردد و متأسفانه تغییر کارکرد این دکمه ها هم امکان پذیر نخواهد بود.

مقصر اصلی: بیکسبی

سخنگوی گوگل در خصوص این دکمه اعلام نموده که تا اطلاع ثانوی تغییر کارکرد دکمه موردنظر امکان پذیر نخواهد بود و فقط کاربران می توانند آن را غیرفعال نمایند. با توجه به این پاسخ، پس دکمه گوگل اسیستنت مختص این دستیار دیجیتالی خواهد بود. البته این تا اطلاع ثانوی شاید به این معنا باشد که در آینده نزدیک گوگل تصمیم خود را تغییر دهد ولی فعلا نباید خوش بین باشیم.

با توجه به اینکه سامسونگ بعد از چند سال مقاومت بالاخره در برابر دکمه بیکسبی کوتاه آمده، این تصمیم گوگل ناامیدنماینده محسوب می گردد. البته باید خاطرنشان کنیم که حتی این رویکرد جدید سامسونگ هم چندان ایدئال نیست زیرا گرچه می تواند از آن برای باز کردن دیگر اپلیکیشن ها استفاده کرد، اما سامسونگ به کاربران اجازه نمی دهد که آن را به گوگل اسیستنت یا الکسا اختصاص دهند. حتی وقتی که دکمه بیکسبی را به یک کارکرد دیگر اختصاص می دهید، رابط کاربری One UI سامسونگ به حدی با این دستیار دیجیتالی یکپارچه شده، که باز هم در شرایط مختلف با آن روبرو می شوید.

این موضوع که قابلیت تعویض کارکرد دکمه بیکسبی دو سال طول کشیده و در این مدت جلوی فعالیت بسیاری از اپلیکیشن های ثالث مربوط به این قضیه هم گرفته شده، چشم اندازی چندان مناسبی را ترسیم نمی کند ولی حداقل حالا کاربران گوشی های پرچم دار سامسونگ تا حدی در این زمینه به آزادی عمل دست یافته اند.

با توجه به کنار آمدن نسبی سامسونگ، گوگل با اعلام این خبر نشان داده که نه تنها قصد ندارد رو به جلو حرکت کند بلکه چند گام هم به عقب برداشته است.

این دکمه های پردردسر

تاریخچه دکمه های اختصاصی از شرکت سامسونگ شروع نشده و به این شرکت هم ختم نمی گردد. گوشی های بلک بری از سال ها قبل از چنین دکمه هایی بهره می برند. کاربران می توانند کارکرد این دکمه ها را تا حد زیادی تغییر دهند و حتی با صرف کمی وقت می توانند کاربردهای پیچیده ای را برای آن تعریف نمایند.

همچنین باید به بدنه های حساس به فشار گوشی های HTC هم اشاره کنیم که منجر به ارائه قابلیت Active Edge در گوشی های پیکسل گوگل شد. قابلیت Edge Sense هم قابلیت برنامه ریزی است و کاربران با تغییر کارکرد آن می توانند از این مشخصه برای کارهایی مانند باز کردن اپلیکیشن های موردنظر خود یا انجام دیگر کارها استفاده نمایند.

گوگل از این قابلیت در پیکسل 2 و پیکسل 3 برای دسترسی به گوگل اسیستنت استفاده نموده و البته کاربران نمی توانند کارکرد آن را تغییر دهند. ضمناً باید خاطرنشان کنیم برای پیکسل 2 اپلیکیشن هایی عرضه شده که به کاربران اجازه تغییر کارکرد این قابلیت را می دهد ولی برای پیکسل 3 چنین اپلیکیشن هایی دیده نمی گردد.

گوشی ال جی G7 هم نخستین گوشی این شرکت است که از دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت بهره می برد و جدیدترین پرچم داران ال جی یعنی G8 و V50 هم دارای این دکمه هستند که با توجه به سابقه G7، به احتمال زیاد در محیط سیستم عامل این گوشی ها هم امکان تغییر کارکرد آن ها فراهم نشده است.

همچنین تبلت های هیبریدی پیکسل بوک و پیکسل اسلیت هم مجهز به این دکمه هستند که البته در کیبورد فیزیکی تعبیه شده اند و به همین خاطر توجه زیادی جلب نمی نمایند و ضمناً امکان تغییر کارکرد آن ها هم وجود ندارد. البته اخیراً گزارش هایی در خصوص امکان تغییر کارکرد این دکمه ها در جدیدترین گجت های مبتنی بر Chrome OS منتشر شده است.

یکی دیگر از گوشی هایی که از این دکمه بهره می برد و به تازگی معرفی شده، شیائومی می 9 است که البته می توان از آن برای کارنمودهای ابتدایی رابط کاربری MIUI مانند روشن کردن چراغ قوه استفاده کرد. اما با توجه به اینکه نمی توان کارکرد آن را مثلاً برای باز کردن اپلیکیشن موردنظر تغییر داد، چنین قابلیت محدودی فرق چندانی با عدم امکان تغییر کارکرد آن ندارد.

به احتمال زیاد باقی گوشی های شیائومی دارای این دکمه، مانند مدل 5G می میکس 3 هم همین رویکرد را اتخاذ خواهند کرد. در این میان در خصوص رویکرد نوکیا، ویوو و TCL در قبال این موضوع اطلاع چندانی نداریم. TCL که سازنده گوشی های بلک بری است و این گوشی ها به داشتن دکمه های سخت افزاری قابل برنامه ریزی شهرت دارند و باید ببینیم که آیا گوشی های جدید این برند از دو دکمه جداگانه بهره می برند یا اینکه بلک بری دکمه اختصاصی خود را کنار می گذارد.

دستیارهای اجباری

برای بسیاری از کاربران، حضور دکمه اختصاصی گوگل اسیستنت معضل مهمی محسوب نمی گردد زیرا گلکسی اس 8 و اس 9 هم دارای دکمه بیکسبی هستند و با این وجود میلیون ها نفر آن ها را خریداری نموده اند. ضمناً باید خاطرنشان کنیم که قابلیت ها و جذابیت گوگل اسیستنت بسیار بیشتر از بیکسبی است.

با وجود اینکه سامسونگ در چند سال گذشته بودجه هنگفتی را برای بهبود بیکسبی صرف نموده، اما گوگل اسیستنت به دلیل یکپارچگی زیاد با اندروید و بهره گیری از قابلیت های و ویژگی های جذاب، همچنان فاصله زیادی با بیکسبی دارد. ضمناً از آنجایی که روزبه روز به گجت های مبتنی بر گوگل اسیستنت افزوده می گردد، کاربران آشنایی بیشتری با این دستیار دیجیتالی دارند و این در حالی است که تاریخ عرضه تنها اسپیکر هوشمند مبتنی بر بیکسبی هنوز رسماً اعلام نشده است.

با توجه به این موضوع، به احتمال زیاد گوگل تعبیه دکمه های اختصاصی غیر قابل برنامه ریزی را به عنوان یک مشکل نمی بیند. با این حال، فارغ از کیفیت دستیار دیجیتالی و این موضوع که بسیاری از کاربران مسئله ای با تعبیه چنین دکمه هایی ندارند، باید بگوییم که همیشه داشتن حق انتخاب بهتر از نداشتن آن است.

حتی اگر شما دوست صمیمی ای دارید که بدون او نمی توانید زندگی کنید، مطمئناً گاهی اوقات می خواهید فضای شخصی خود را داشته باشید. دستیارهای دیجیتالی هم طی این سال ها به همراهان همه فن حریفی بدل شده اند که در مواقع موردنیاز می توانیم روی یاری آن ها حساب کنیم؛ اما گوگل نباید چنین ارتباطی را به قیمت تخریب نسبی تجربه کاربری، بر کاربران خود تحمیل کند.

منبع: Android Authority

mastanehtoline.ir: مجله مستانه، وبگاه گفتگو و انجمن بحث و تبادل نظر

kulu.ir: کولو: مجله جاذبه های گردشگری ایران

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15597

به "اول بیکسبی حالا هم گوگل اسیستنت؛ تعبیه دکمه های اختصاصی ایده خوبی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اول بیکسبی حالا هم گوگل اسیستنت؛ تعبیه دکمه های اختصاصی ایده خوبی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید