چگونه با اضطراب کودکمان رفتار کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، یک روانشناس درباره اضطراب در بچه ها و پیامدهای منفی آن توضیحاتی داد.

چگونه با اضطراب کودکمان رفتار کنیم؟

کمال پرهون روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره راهکارهای چگونگی برخورد با اضطراب بچه ها اظهار کرد: بسیاری از انسان ها در زندگی روزانه خود تا حدی اضطراب را تجربه می نمایند، داشتن اندکی اضطراب در سنین و موقعیت های مختلف امری عادی است، چراکه اضطراب در حد خفیف به ما یاری می نماید تا به گونه ای کارآمدتر فکر و عمل کنیم.

این روانشناس با تفاوت قائل شدن بین اضطراب سازگارانه و مرضی بیان نمود: هرچند اندکی اضطراب خوب است، اما اضطراب بیش از حد مخاطره آمیز است و پیامد های منفی و مخربی از قبیل افت تحصیلی، مسائل اجتماعی، مسائل در دوست یابی و حفظ روابط با همسالان را موجب می گردد.

او با بیان اینکه اضطراب یک حالت خلقی با مشخصه هیجان منفی شدید و تنش های جسمانی است، اضافه نمود: فرد با نگرانی، خطر یا حادثه ای ناگوار را پیش بینی می نماید و اضطراب پیش از هر چیز، واکنش به خطر یا تهدید ادراک شده است که این واکنش پاسخ جنگ وگریز نامیده می گردد.

پرهون گفت: پاسخ جنگ وگریز با هدف محافظت از فرد در برابر آسیب احتمالی یا به وسیله روبرو شدن با منبع خطر (جنگ) یا با فرار از موقعیت (گریز) صورت می گیرد و نشانه های اضطراب به وسیله سه سیستم پاسخ دهی به هم مرتبط یعنی سیستم جسمانی، شناختی و رفتاری ابراز می گردد.

این روانشناس با اشاره به اینکه اختلال های اضطرابی جزء رایج ترین مسائل بهداشت روانی در میان بچه ها و نوجوانان محسوب می شوند که اغلب به آن ها توجه نمی گردد و مورد درمان قرار نمی گیرند، اضافه نمود: بچه ها مبتلا به اختلال های اضطرابی شمار فراوانی از ویژگی ها از جمله آشفتگی های شناختی، نشانه های جسمانی و نقایص اجتماعی- هیجانی را نشان می دهند.

او درباره نشانگان اضطراب در بچه ها عنوان نمود: دل درد، اجتناب از رفتن به مدرسه، ناخن جویدن، گریستن و جیغ زدن، لرزش صدا، لکنت زبان، گرفتگی عضلانی، پرهیز از تماس چشمی، فکر در خصوص ملامت یا انتقاد از خود، مسائل خواب، عدم تمرکز، برانگیختگی، بی حوصلگی، حواس پرتی، گوش به زنگی، پرخاشگری و تمایل به فرار و اجتناب از موقعیت های مشخص، پیشرفت تحصیلی پایین تر از انتظار، نشانگان اختلال های اضطرابی محسوب می شوند.

پرهون بیان نمود: شایع ترین اختلال های اضطرابی در بچه ها و نوجوانان شامل اختلال اضطراب جدایی، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی (جمعیت هراسی) و لالی انتخابی است.

این روانشناس درباره درمان اختلال های اضطرابی گفت: رویکرد درمان جامع چندوجهی شامل روان درمانی (اغلب درمان شناختی- رفتاری)، آموزش خانواده، مداخله روانی-اجتماعی خانواده و مداخلات دارویی است.

او با بیان اینکه از موقعیت های اضطراب زا برای بچه ها اجتناب نکنید، اضافه نمود: انتظارات را مثبت، اما واقعی بیان کنید، به احساسات آن ها احترام بگذارید، اما آن ها را تقویت نکنید، سؤالات سودار نپرسید، ترس و اضطراب را در بچه ها تقویت نکنید و کودک را تشویق کنید که اضطراب خود را تاب بیاورد.

پرهون با بیان اینکه در خصوص مسائل مربوط به کودک خود بیاندیشید و آن ها را به خاطر اشتباهاتشان یا عدم پیشرفت مجازات نکنید، گفت: انتظارات خارج از حد توان از بچه ها خود نداشته باشید، تا حد امکان از مقایسه کردن آن ها با اطرافیان و دیگر بچه ها اجتناب کنید و انتظارات را در دوره های استرس زا اصلاح کنید.

این روانشناس با بیان اینکه هدف از آموزش دوره ابتدایی نهایت لذت از یادگیری و آموختن زیبایی های زندگی است، گفت: برخی از بچه ها به بوم نقاشی والدین و فرصتی برای جبران شکست ها و ناکامی های آن ها تبدیل شده اند و والدین استرس و اضطراب را از ابتدا در بچه ها نهادینه می نمایند.

او اعلام کرد: باید به والدین آموزش داده گردد که اجازه دهند بچه هاشان از یادگیری و دنیای بچه هاه خود نهایت لذت و بهره را ببرند و به اصل تفاوت های فردی در آن ها توجه نمایند.

iraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان

italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار

itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41068

به "چگونه با اضطراب کودکمان رفتار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با اضطراب کودکمان رفتار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید