تکالیف تازه در برنامه هفتم برای توسعه کتابخوانی طراحی شده است

به گزارش مجله سرگرمی، بیژن نوباوه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره جریان آنالیز لایحه برنامه هفتم توسعه بیان نمود: لایحه برنامه هفتم توسعه با حساسیت بیشتر و هدف گذاری های تازه تری در مجلس شورای اسلامی درحال آنالیز است. مطالعه مقدار تحقق برنامه های پیشین، نشان می دهد بسیاری از لوایح و بند های الحاقی، هیچ وقت جنبه عملیاتی به خود نمی گرفت و شاید جوابگوی احتیاج کشور نبود؛ بنابراین رویکرد نمایندگان مجلس در آنالیز بند های لایحه هفتم توسعه، به ویژه بند های فرهنگی، نگاه نقطه زن است.

تکالیف تازه در برنامه هفتم برای توسعه کتابخوانی طراحی شده است

وی در طرح مصادیق رویکرد نمایندگان مجلس در آنالیز لایحه هفتم توسعه اضافه نمود: به عنوان مثال به این پرسش توجه داریم که مسائل کشور در امر تبلیغات، تربیت، رسانه ها، کتاب و کتابخوانی چیست؟ به عبارت دیگر دقیقا به مشکل توجه شده است. از جمله این مسائل، اینترنت برای کودک و نوجوان است؛ اینترنتی که برای این گروه سنی پاک نیست، بعلاوه بازی های رایانه ای خارجی و کارتن های صدا و سیما که عمدتا ایرانی نیست.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای برون رفت از مسائل فرهنگی به برنامه احتیاج داریم؛ برنامه ای که حداقل برای 5 سال تدوین می گردد؛ باید مسائل پیش رو را ببنیم. احکام جدی و سختگیرانه ای در قالب برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است. عملیاتی شدن این احکام می تواند احتیاج های فرهنگی را تا 70 درصد، کاهش دهد و زمینه ساز اعتلای کشور گردد. امید وارم رویکرد نقطه زنی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آنالیز لایحه در نظر دارند، یک رویکرد واقعی باشد. کوشش کردیم به خوبی، هدف های امروز و فردای خودمان را ببینیم.

نوباوه درباره توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مساله کتاب و کتابخوانی در لایحه برنامه هفتم توسعه با هدف جبران کاستی ها گفت: تصور می کنیم مساله کتاب با تخصیص اعتبار حل می گردد؛ در حالی که در مساله فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ کتابخوانی مشکل داریم. برای توسعه این فرهنگ از ابزار نوین استفاده نمی کنیم؛ درباره اینکه چه راه چارهی در پیش بگیریم تا کودک به کتاب علاقه مند گردد. در بحث کتابخانه های عمومی مشکل اساسی داریم، برای حل این مساله، در برنامه هفتم توسعه، ایجاد فضای کتابخوانی در پارک های علمی فناوری، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان دیده شده است؛ بعلاوه در جریان آنالیز لایحه هفتم توسعه یکی از تکالیف شهرداری را افزایش کتابخانه های عمومی قرار دادیم.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، افزایش شمارگان کتاب را نشانه صرفِ افزایش میل جامعه به کتاب ندانست و گفت: شاید کتاب های زیادی خریداری می گردد، اما لزوما خوانده نمی گردد! بنابراین کوشش کردیم روش های نوینی به ویژه برای بچه ها در جریان آنالیز لایحه هفتم توسعه طراحی کنیم. اگر روش های ترویج کتابخوانی در آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان وجود نداشته باشد، صرفا با افزایش بودجه نمی توان کتابخوان تربیت کرد؛ در جامعه کتابخوان کم داریم.

نوباوه درباره اندازه تحقق روش های پیشنهادی نمایندگان برای توسعه کتابخوانی در قالب قانون برنامه هفتم توسعه بیان نمود: در طراحی احکام مرتبط با کتاب در لایحه هفتم توسعه، ایجاد احتیاج به مطالعه را هدف قرار دادیم. می دانیم هیچ گاه برای غذا خودرن و حتی تماشای تلویزیون تبلیغ نمی کنیم اما چرا برای کتابخوانی، تبلیغ می کنیم؟ روش های ایجاد و تقویت باور درباره اهمیت مطالعه هنری و علمی است. برای توسعه کتابخوانی به ویژه در جامعه کودک و نوجوان باید به راه چاره هایی توجه کنیم که این گروه های سنی به کتابخوانی علاقه مند شوند. در کشور های غربی یکی راه های ترویج کتابخوانی که شاید به مطالعه 50 عنوان کتاب در یک سال تحصیلی منجر گردد، برنامه کلاسی برای شرح دانش آموزان درباره مطالعه کتاب است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164548

به "تکالیف تازه در برنامه هفتم برای توسعه کتابخوانی طراحی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکالیف تازه در برنامه هفتم برای توسعه کتابخوانی طراحی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید