فرآیند شناسایی ذرات پلاکت در رگ های خونی تسهیل شد

به گزارش مجله سرگرمی، برای تشخیص پلاکت ها و ذرات کلسینه شده در رگ ها، نانوذراتی موسوم به مایسل ساخته شده که می تواند به صورت ویژه به این ذرات متصل شده و فرآیند شناسایی آن ها را تسهیل کند.

فرآیند شناسایی ذرات پلاکت در رگ های خونی تسهیل شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، سکته و بیماری های قلبی به عنوان دو عامل مهم مرگ و میر در دنیا هستند که طبق اعلام سازمان بهداشت دنیای، بیش از 15 میلیون نفر در سال 2016 در اثر این بیماری ها جان خود را از دست داده اند. یک عامل مهم بحرانی، آترواسکلروز یا ایجاد رسوبات چربی، التهاب یا پلاکت در رگ های خونی است که در سن 40 سالگی نیمی از مردم بدون علائم خاصی به آن مبتلا هستند.

یک گروه تحقیقاتی از گروه مهندسی پزشکی زیست فناوری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پیروز به ارائه نانوذراتی شدند که به پزشکان اجازه می دهد تا با شناسایی کلسینه شدن هایی که می تواند حمله قلبی و سکته را ایجاد کند، خطر بی ثباتی پلاکت ها را معین کند.

زمانی که آترواسکلروز در عروق کرونر رخ می دهد، انسداد ناشی از پلاکت یا کلسینه شدن می تواند منجر به لختگی شده و جریان خون به قلب را کاهش دهد که این عامل بسیاری از حمله های قلبی است. این شرایط در عروق منتهی به مغز منجر به سکته مغزی می گردد.

چانگ می گوید: احتیاج به انسداد 80 درصدی رگ برای بروز خطر نیست بلکه با 45 درصد انسداد پلاکتی نیز مشکلاتی به وجود می آید. اینکه یک صفحه پلاکتی بزرگ باشد دلیل ناپایداری آن نیست. زمانی که ذرات کلسینه شده کوچک موسوم به میکروکلسینه در رگ ایجاد گردد، پارگی پلاکت محتمل می گردد.

این گروه تحقیقاتی نانوذراتی موسوم به مایسل ساختند که می تواند به ذرات کلسینه شده بچسبد و آن ها را نشان دهد. با این کار انسداد های کوچک تر که مستعد پارگی هستند به شکل ساده ای قابل تشخیص خواهند بود.

به اعتقاد محققان این پروژه، نانوذرات میسل دارای حداقل سمیت بوده و می توانند به صورت ویژه به ذرات هیدروکسی اپاتیت کلسینه شده متصل شوند. با این کار عدم قطعیت در شناسایی ذرات کلسینه شده به حداقل می رسد.

نتایج آزمایش روی موش های آزمایشگاهی پیروزیت آمیز بوده است.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66934

به "فرآیند شناسایی ذرات پلاکت در رگ های خونی تسهیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند شناسایی ذرات پلاکت در رگ های خونی تسهیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید