علوی: استقلال خوزستان با سرمربی بزرگ به لیگ برتر برمی شود

به گزارش مجله سرگرمی، سمیرا شیرمردی، استقلال خوزستان فصل گذشته رکورد بیشترین تغییر در کادرفنی را شکست و 6 سرمربی در یک فصل را تجربه کرد. یکی از این سرمربیان، سیدمحمد علوی بود که برای اولین بار مربیگری در لیگ برتر را تجربه می کرد. علوی از زمان سرمربیگری کریم بوستانی در استقلال خوزستان، کارش را به عنوان دستیار آغاز کرد اما در 5، 6 بازی پایانی فصل توانست راهنمایی تیم را عنوان نفر اول کادرفنی به عهده بگیرد. سیدمحمد علوی سرمربی فصل گذشته استقلال خوزستان، در خصوص آمار و ارقام این تیم در لیگ هجدهم، شرایط خودش و... صحبت های جالبی دارد.

علوی: استقلال خوزستان با سرمربی بزرگ به لیگ برتر برمی شود

* * *

- استقلال خوزستان فصل خیلی سخت و عجیبی را پشت سر گذاشت. این تیم آغاز خوبی داشت اما کسر امتیاز همه چیز را بهم ریخت. آبی های اهوازی در گل زدن خیلی پیروز نبودند اما بیشترین گل خود را روی پاس در عمق زدند که تعداد آن 8 گل بود. برای این نوع گل زدن، برنامه داشتید؟

صددرصد برنامه داشتیم. استقلال خوزستان خیلی خوب بازی می کرد و فوتبال روی زمین و با برنامه ای داشت. ما هدف مان در کل این بود که روی زمین بازی کنیم و سعی داشتیم بازی مستقیم انجام دهیم و همدیگر را بیشتر پیدا کنیم که در نهایت بیشترین گل را روی همین مساله زدیم.

- البته بیشترین گلی که تیم تان خورد، پاس در عمق 17 گل و ارسال از سمت چپ 15 گل بود.

متاسفانه دفاع چپ تخصصی نداشتیم و تیم از این بابت از اول فصل می لنگید ولی در کل، واقعا باید روی تیم کار می شد. تیم جوان و آینده دار است که نقطه ضعف مان هم همان نقطه قوت مان بود.

- در سمت چپ کدام بازیکن بازی می کرد؟

بازیکنان مختلفی بودند. ما در این سمت 2، 3 بازیکن داشتیم اما دفاع تخصصی نبودند که بهتر است از آنها نام نبرم.

- چرا این مشکل را حل نکردید؟

اول فصل که ما نبودیم و مربی دیگری تیم را بست. در نیم فصل دوم هم ما از پنجره نقل و انتقالاتی محروم بودیم و نمی توانستیم بازیکن بگیریم. به خاطر همین مجبور بودیم با داشته هایمان کار را پیش ببریم که در یک سری از پست ها با کمبود بازیکن روبرو بودیم.

-

- استقلال خوزستان فصل گذشته 4 گل در وقت های تلف شده نیمه دوم خورد. می دانید کدام بازی ها بود؟

بله، بازی با پارس جنوبی جم که امتیاز از دست دادیم. دیگر حضور ذهن ندارم اما می دانم در نیم فصل اول هم 2 بازی بود که استقلال خوزستان در وقت های تلف شده گل خورد.

- پس پیگیر نتایج تیم در نیم فصل اول هم بودید؟

صددرصد. هم به خاطر اینکه تیم استانم بود و هم اینکه وقتی دعوت شدم به استقلال خوزستان بیایم، بازی ها را با دقت آنالیز کردم.

- استقلال خوزستان در 16 تا 30 بیشترین گل را خورد و بعد از آن در 15 دقیقه خاتمهی گل های زیادی دریافت کرد.

این ها تایم های حساس فوتبال هستند. اگر تیمی تا دقیقه 30 گل نخورد می تواند نیمه اول را بدون گل خورده به خاتمه ببرد و حتی تا دقیقه 70 مقاومت کند. چون تا دقیقه 30 هم فشار حریف و هم فشار طرفداران، شرایط سختی را برای تیم رقم می زند اما از آنجا که استقلال خوزستان تیم جوانی بود و پرمهره نبود، مقاومت در برابر این فشارها کم بود و گل خوردیم. استقلال خوزستان در کل تیمی با بازیکنان جویای نام و کم تجربه بود.

- اینکه در دقایق خاتمهی گل های زیادی خوردید، احتمالا به لحاظ بدنی مشکل داشتید؟

بله، این مساله هم دلیل دیگری برای گل های خاتمهی بازی بود.

- البته استقلال خوزستان در 30 دقیقه خاتمهی بازی هم بیشترین گل را زد.

بله، ما تقریبا از همان نقطه و زمانی که ضربه می خوردیم، از همان استفاده می کردیم و گل هم می زدیم. در واقع در اواخر بازی فشار می آوردیم و گل بزنیم که همان زمان دفاع باز می شد و حریف هم گل می زد. در کل استقلال خوزستان خوب کار می کرد اما یک جاهایی کم می آوردیم و گل می خوردیم که همین باعث شد امتیازات مهمی را از دست بدهیم و در نهایت سقوط کنیم.

-

- استقلال خوزستان در کل 18 امتیاز به دست آورد که 10 امتیاز در خانه و 8 امتیاز خارج از خانه بود. البته 6 امتیاز از تیم کسر شد اما با همان 6 امتیاز هم عملکرد استقلال خوزستان اصلا خوب نبود و نمی توانست بماند. نکته جالب این است که تفاضل گل تیم تان در خانه، 10- است و خارج از خانه 18- که باور کردنی نیست.

ببینید، استقلال خوزستان 5 مربی در یک فصل عوض کرد. اینکه در خانه این همه گل خورده باشیم خوب نیست. البته از زمانی که من آمدم، گل های خورده کمتری داشتیم چون ما 2 مساوی داخل خانه داشتیم و یک بازی داخل خانه باختیم که مقابل سایپا بود. این اتفاق هم به خاطر این بود که سایپا سرمربی اش را تازه عوض نموده بود و با تفکرات سرمربی جدید آشنا نبودیم. در کل، ما معمولا به تیم هایی می خوردیم که تازه سرمربی را عوض نموده بودند. با همه این مسائل خیلی کوشش می کردیم زیاد گل نخوریم اما بیرون از خانه این اتفاق برایمان افتاد.

- مهمترین و مثبت ترین نکته در خصوص استقلال خوزستان این است که این تیم در بازی های خانگی به طور میانگین 2 هزار طرفدار در هر بازی داشت. آن هم در فصلی که تیم نتایج خوبی نمی گرفت.

فکر نمی کنم اینطور باشد چون از زمانی که من بودم و یادم می آید هر وقت به استادیوم می رفتم حدود 10، 15 نفر حضور داشتند.

- می توانید حدس بزنید کدام بازیکن بیشترین بازی را برای استقلال خوزستان انجام داده؟

بله، میثم کریمی و مصطفی کیانی. کریمی بازیکنی خیلی خوب و جنگنده است که همواره به وظایفش به بهترین شکل ممکن عمل می کرد. کیانی هم بازیکنی جوان و آینده دار است که احتیاج به تجربه و بازی بیشتر دارد. او چند سال بعد می تواند بازیکن بزرگی گردد.

- حدس زدن اینکه چه کسی بیشترین گل را زده هم چندان سخت به نظر نمی رسد.

بله، وحید خشتان بیشترین گل را زده. خشتان بازیکنی است که خدا به او همه چیز را داده. سرعت، سرزنی، شوت و هر چیزی که یک بازیکن احتیاج دارد اما متاسفانه باتجربه عمل نمی کند و مشاوران خوبی ندارد. اگر او مشاوران خوبی داشته باشد و حرف گوش کند، به راحتی می تواند لژیونر گردد.

- البته برای لژیونر شدن یکی از فاکتورهای مهم سن پایین است که خشتان برخلاف تصور خیلی ها، کم سن و سال نیست که مثلا بخواهد راه یونس دلفی را برود.

درست است اما با این حال، فکر می کنم او توانایی های زیادی دارد که می تواند با وجود همین سن به پیروزیت های خوبی برسد. دلیل اینکه از خشتان به عنوان بازیکن جوان نام برده می شد این بود که او از لیگ 2 به لیگ برتر آمد و قبل از آن، کسی او را نمی شناخت. خشتان می تواند مثل خیلی دیگر از بازیکنان با همین سن هم بدرخشد. مثلا امید ابراهیمی در استقلال در سن بالا خودش را پیدا کرد و لژیونر شد. خشتان هم می تواند به همین صورت گردد.

- چرا شما از او کمتر استفاده می کردی؟

اولا خودش عنوان نموده بود که مصدوم است ولی در کل برای من کوشش در تمرینات مهم بود. اینکه هر بازیکنی لیاقت داشت و خوب تمرین کرد را در ترکیب قرار دهم. اینکه چه کسی می تواند حق خودش را بگیرد. هر بازیکنی کوشش می کرد می توانست به حقش برسد. شاید او احساس خطر کرد و نمی توانست خوب کار کند. به هر حال اگر خشتان بهتر کار می کرد فرصت بیشتری برای بازی کردن به دست می آورد.

- بعد از او می دانید کدام بازیکن بیشترین گل را زده؟

فکر می کنم باقرپور باشد.

-

- نه، ایوب کلانتری که 3 گل زده...

کلانتری بازیکنی باهوش، خوش تکنیک و آینده دار است که اگر برایش مصدومیت پیش نمی آمد آمار بهتری کسب می کرد. البته کلانتری در بازی های آخر برگشت به همان بازیکن سال های قبل که خیلی خوب کار می کرد اما کمی بدشانس بود. باقرپور هم که 2 گل زده، واقعا یک بازیکن آینده دار است.

- همان بازیکن جوانی که در بازی با استقلال گل زد؟

دقیقا. من مطمئنم راحت می تواند به صندلی خوبی در تیم ملی برسد. البته اگر خودش را بداند. باقرپور از جمله بازیکنانی است که می تواند در استقلال یا پرسپولیس و حتی تیم ملی بازی های زیاد و خوبی انجام دهد.

- به نظر می رسد تغییرات پی در پی کادرفنی دلیل مهمی برای سقوط استقلال خوزستان بود.

صددرصد تغییرات تاثیرگذار است. به هر حال هر مربی تفکراتی دارند که باید در تیم رخنه کند و به ذهن بازیکنان برساند. این تغییرات پیاپی باعث ش بچه ها سردرگم شوند. به خاطر اینکه هر وقت می آمدند خودشان را با ساختار سرمربی جدید وفق بدهند، سرمربی دیگری می آمد. این تغییرات، بازیکنان را اذیت کرد چون تفکرات زیادی را تجربه کردند. به نظرم هر تیمی با یک و نهایتا 2 سرمربی می تواند کار کند اما این اتفاق در استقلال خوزستان زیاد افتاد و باعث شد اتفاقی که نباید بیفتد، رخ بدهد.

- الان شرایط استقلال خوزستان برای ادامه کار چطور است؟ در لیگ یک ادامه می دهند یا اینکه بحث انحلال وجود دارد؟

تا جایی که من اطلاع دارم می خواهند با قدرت در لیگ یک تیمداری نمایند تا خیلی زود به لیگ برتر برگردند. خود آقای رحیمی مدیرعامل باشگاه گفته که قرار است مربی بزرگ بیاورند. صددرصد با این تفکرات، استقلال خوزستان می تواند پیروز باشد.

- اما با توجه به بدهی های زیادی که استقلال خوزستان دارد، بحث انحلال تیم خیلی جدی به گوش می رسد. ظاهرا به خاطر اینکه با این کار، از دست طلبکاران به گونه ای فرار نمایند. البته این مساله قبلا در فوتبال ایران وجود داشت و شاید به همین دلیل است که در خصوص استقلال خوزستان به گوش می رسد و ممکن است واقعیت نداشته باشد چون آقای رحیمی مدیرعامل باشگاه گفته قرار است با طلبکاران صحبت کند تا 50 درصد طلب خود را تخفیف بدهند و به بقیه پول شان برسند.

بحث انحلات تیم اشتباه است چون به هر حال همه طلبکاران، وقت، آبرو و توان خود را برای تیم گذاشتند. استقلال خوزستان قهرمان ایران شده و اعتبار مهمی کسب نموده. رسالت و هدف تیمداری، فوتبال پاک است. اینکه 50 درصد طلب ها را بدهند هم خوب است و جای تشکر دارد اما اینکه تیم ها با انحلال، از دست طلبکاران فرار نمایند این از بی در و پیکری فوتبال ماست و کار اشتباه و غلطی است. این یعنی اینکه سیستم باشگاه داری ما بی اساس است و پی ندارد. در اروپا خیلی از باشگاه ها ضمانت هایی برای تیمداری می گذارند که نمی توانند چنین کاری نمایند، چرا در ایران اجرا نگردد.

- در اروپا هیچ وقت طلب ها انباشته نمی گردد.

درست است چون درآمدها فوتبالی است اما در ایران درآمدها دولتی است. اینکه درآمدها به وسیله تیم نیست و خودکفا نیستیم هم مشکل دیگری است. متاسفانه با این شیوه تیم ها در فوتبال دست و پا می زنند در صورتی که اشتباه است. کار ما فوتبال است و به صورت حرفه ای آن را انجام می دهیم. یعنی به جز فوتبال، حرفه دیگری نداریم. هم ما و هم شما خبرنگاران که به وسیله ورزش قلم می زنید، به عنوان کارهای ورزشی یک لقمه نان می خوریم. اینکه شیوه درآمدها حرفه ای نباشد و همچنان وابسته به دولت باشیم، اشتباه است. من احساس می کنم استقلال خوزستان با 5، 6 میلیارد تومان هم می تواند تیم را برگرداند. قهرمانی استقلال خوزستان یک اعتبار مهم است.

- مشکل این است که الان قیمت بهترین تیم های لیگ یکی حدود 3 میلیارد است یعنی خیلی کمتر از بدهی های استقلال خوزستان.

تیمی که قهرمان شده باید قیمت بیشتری داشته باشد اما در کل، انحلال اشتباه است. خدا را شکر اوضاع گروه ملی خوب است و با توجه به حمایت بانک ملی، می تواند کارش را به خوبی دنبال کند. استقلال خوزستان در کوشش بود که امتیاز ماشین سازی تبریز را بخرد اما اجازه خروج امتیاز از استان را ندادند. به همین دلیل حالا قرار است کار را در لیگ یک با قدرت ادامه دهند و همان سال اول به لیگ برتر برگردند. اینکه نصف بدهی ها را می خواهند بدهند کار بزرگ و شرافتمندانه ای است. اینکه طلبکاران حداقل به 50 درصد طلب خود می رسند.

-

- بعد از اینکه تیم سقوط کرد، گفته می شد قرار است کار را با شما ادامه دهند اما حالا بحث حضور مربی بزرگ مطرح شده...

آقای پهلوان رییس هیات مدیره باشگاه و آقای رحیمی مدیرعامل باشگاه ظاهرا دستور گرفتند که مربی بزرگ داخلی یا خارجی بیاورند که من هم به این تصمیم احترام می گذارم.

- به هر حال، تجربه خوبی در لیگ برتر به عنوان سرمربی به دست آوردید.

صددرصد. واقعا در شرایط سختی آمدم اما به این تجربه خیلی خوب و البته سخت احتیاج داشتم. ترسی نداشتم از حضور در استقلال خوزستان و از همان روز اول سعی کردم به تیم بیش از هر چیزی روحیه و انگیزه بدهم. با توجه به اینکه مطالبات تیم به موقع پرداخت می شد و زمانی که من آمدم تیم حدود 70 درصد از مطالبات خود را گرفته بود، پیدا کردن دلیل برای انگیزه دادن سخت بود اما کوششم جواب داد و با صحبت کردن با تیم توانستم به آنها انگیزه بدهم. به این ترتیب بود که در 5، 6 بازی خاتمهی لیگ، بازیکنان با جان و دل بازی می کردند. در کل خود مسئولان باشگاه، کادرفنی و بازیکنان غیرت گذاشتند که از تک تک آنها تشکر می کنم. اینکه به من اعتماد کردند و تیم را به دست یک جوان دادند، اتفاق مهمی بود که از آنها تشکر می کنم.

- حالا که قرار نیست در استقلال خوزستان بمانید، پیشنهادی دارید؟

بله، من شنبه گذشته با یک تیم لیگ یکی مذاکرات خوبی داشتم و توافق کردم که به زودی آن را اعلام می کنم.

9

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26770

به "علوی: استقلال خوزستان با سرمربی بزرگ به لیگ برتر برمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوی: استقلال خوزستان با سرمربی بزرگ به لیگ برتر برمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید