رشته مهندسی نفت؛ شرایط فعلی و چشم انداز آینده، رشته ای که اشباع نشده و اشتغال در آن قطعی است

به گزارش مجله سرگرمی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر از رشته ای سخن می گوید که اشباع نشده و افرادی که مدرک گرفته اند با سطح علمی مناسب قطعاً استخدام شده اند و یا می توانند در آینده استخدام شوند.

رشته مهندسی نفت؛ شرایط فعلی و چشم انداز آینده، رشته ای که اشباع نشده و اشتغال در آن قطعی است

گروه استان های خبرگزاری خبرنگاران؛ تحولات بازار نفت و گردش تاریخی سیاست های کلان کشور از منابع نفتی به اقتصاد درون زا گرچه می تواند بارقه امید عظیمی را از اتکای صرف اقتصاد کشور به ذخایر نفتی ایجاد کند؛ اما برای افرادی که علاقه مند به تحصیل و اشتغال در این بخش هستند، ممکن است موجب سردرگمی گردد.

خبرنگار خبرنگاران به همین منظور با فرخ خیری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به مصاحبه نشسته است که از نظر مخاطبان می گذرد.

خبرنگاران: ضرورت ارائه رشته مهندسی نفت در دانشگاه ها چیست؟

خیری: بر اساس پیش بینی های اجرا شده تا سال 2035 حدود 30 درصد افزایش تقاضای انرژی در جهان خواهیم داشت؛ بنابراین نفت به عنوان تامین نماینده بخش عظیمی از انرژی تا سال 2035 قطعاً در صدر قرار گرفته است و با توجه به اهمیت این موضوع و سرمایه های وابسته به نفت از جمله مهم ترین آنها، روان نماینده ها، صنایع پارچه، پلاستیک، پلیمر و حتی صنعت عظیمی مانند مس نیز قیمت جهانی آن به قیمت نفت وابسته است. از طرف دیگر با توجه به اینکه کشور ما دارای منابع عظیم هیدروکربنیک هست و با توجه به شرایط خاص و احتیاج فناوری های جدیدی که دیده می گردد، آینده بسیار خوبی را در این رشته تحصیلی پیش بینی می کنیم.

خبرنگاران: شرایط اشتغال فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت را در کشورمان چگونه ارزیابی می کنید؟

خیری: با توجه به اینکه بخش زیادی از اقتصاد کشور همچنان وابسته به نفت است و صنایع و شرکت های زیر مجموعه زیادی به افراد متخصص احتیاج دارد، در منظر اول شاید فقط وزارت نفت به چشم بیاید؛ اما در بازار کار، شرکت های تابعه شرکت نفت اعم از شرکت های اکتشافی، حفاری و بهره برداری بازار کار وسیعی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت ایجاد شده است.

خبرنگاران: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در چه مقطعی در این رشته دانشجو پذیرش می گردد و امکانات این دانشگاه در این رشته و امتیازات آن در مقایسه با سایر دانشگاه های دیگر چیست؟

خیری: رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد واحد خمینی شهر ارائه می گردد. آن چیزی که در بحث مهندسی نفت اهمیت دارد، ارتباط بصری و فنی با صنعت است یعنی دانشگاهی که ارتباط نزدیک و خوبی با صنعت داشته باشد می تواند به این مهم دست یابد.

واحد خمینی شهر هم کتابخانه جامع و کاملی در این رشته تحصیلی دارد و هم در بخش آزمایشگاهی دوستان ما تمام کوشششان را می نمایند که دروس آزمایشگاهی را به صورت کاملاً عملی و کاربردی به دانشجو آموزش بدهند .

در بخش بازدیدها و کارآموزی ها هم با توجه به سابقه خوبی که دانشگاه دارد با شرکت های معتبر نفتی مثل پالایشگاه اصفهان همکاری می نماید. در مورد کارآموزی هم کوشش ما افزایش سطح فنی و دانش علمی دانشجویان این رشته است.

خبرنگاران: چه رشتههای تحصیلی از دوره دبیرستان و هنرستان میتوانند وارد رشته مهندسی نفت بشوند , چه پیش زمینههای تحصیلی برای موفقیت در این رشته احتیاج است؟

خیری: متأسفانه مردم اطلاعات دقیقی نسبت به این رشته ندارند و ذهنیت اشتباه دارند. دانشجویانی که از هنرستان وارد این رشته تحصیلی می شوند، چون از پایه آغاز می گردد اگر حداقل اطلاعات علمی را هم داشته باشند، می توانند با توجه به دروسی که می گذرانند با همکاری استادان مربوط دانش فنی خود را افزایش دهند. از نظر دروس دبیرستان و هنرستان، ریاضی و فیزیک در رشته مهندسی نفت خیلی مهم است؛ اما با حداقل اطلاعات می توان به راحتی به سطح علمی مناسب رسید.

خبرنگاران: منظورتان از حداقل اطلاعات چیست؟

خیری: رشته مهندسی نفت مجموعه ای از دروس زمین شناسی، دروس مکانیک سیالات و ریاضی است؛ بنابراین فقط ریاضی، مطرح نیست؛ بلکه موضوع استفاده از روابط ریاضی است و احتیاجی به حفظ فرمول ها ندارد، این موضوع موجب می گردد که دغدغه دانشجویان کم گردد؛ زیرا رشته های دیگری هستند که مستقیماً با مسائل ریاضی در ارتباطند و این کار دانشجو را سخت می نماید.

خبرنگاران: با توجه به اینکه در واحد خمینی شهر رشته مکانیک سیالات و جامدات نیز وجود دارد به نظر شما همپوشانی رشته مهندسی مکانیک و رشته مهندسی نفت در این واحد دانشگاهی چگونه است؟

خیری: این فرصت کم نظیری است که از استادان برتر کشوری هر دو رشته مهندسی مکانیک سیالات و مهندسی نفت در این واحد دانشگاهی مشغول به تدریس هستند؛ بنابراین دانشجویان می توانند از این ظرفیت عظیم بهره ببرند. در همپوشانی هم تعدادی دروس مشترک هستند مانند ترمودینامیک، مکانیک سیالات و درس هایی از قبیل انتقال حرارت و... که بین دو رشته مشترک است.

خبرنگاران: دانشجویان برای موفقیت در این رشته چه توانمندی هایی را باید کسب نمایند و بعد از فارغ التحصیلی چه جایگاهی باید داشته باشند؟

خیری: قطعاً امروز یکی از مباحث مهم استفاده از نرم افزارهای مهندسی است. نرم افزارها بسته به گرایش و علاقه ای که دانشجویان به آنها دارند، متفاوت هستند. در بخش استخدام مهم نیست که گرایش آنها چیست، تسلط به نرم افزارها مهم است. برای مثال با توجه به احتیاج به شبیه سازی مخازن و عمر مخزن ها که خیلی طولانی است، الان احتیاج به فرآیندهای ازدیاد برداشت و افت فشار روی آنها به وجود آمده و این فرآیندها و این توسعه های جدید در فازهای ریکاوری های ثانویه و ثالثیه احتیاجمند دانش فنی بالا و دانش نرم افزاری و شبیه سازی است که می توانند دانشجویان با استفاده از اینها، آینده خود را تضمین و بازار کار مناسبی را برای خود ایجاد و یا شرایط را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های برتر جهان فراهم نمایند.

خبرنگاران: سطح علمی واحد خمینی شهر در این رشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیری: همانطور که می دانید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر بین دانشگاه های آزاد اسلامی کشور در سال 2020 در رتبه بندی جهانی سایمگو عنوان نخست را کسب کرد؛ بنابراین مجموعه دانشگاه خیلی به پیشرفت و افزایش سطح علمی علاقه دارد و این مقایسه کردن احتیاجمند یک پارامترهای خاص هست، مثلاً در برخی از دروس خود همان منبعی که در دانشگاه صنعتی شریف استفاده می گردد را تدریس می کنیم، این یعنی هیچ تفاوتی از نظر سطح علمی نیست و کسی که علاقه داشته باشد، می تواند از بار علمی استادان حتی در مقاطع بعدی استفاده کند.

خبرنگاران: نزدیکی فاصله واحد خمینی شهر با پالایشگاه اصفهان، چه فرصت جدیدی برای کسانی که می خواهند در این دانشگاه تحصیل نمایند را ایجاد نموده است؟

خیری: با توجه به توسعه پالایشگاه و شرکت های تابعه وزارت نفت به خصوص در اصفهان، اولویت با افراد بومی است؛ بنابراین فردی که در اصفهان تحصیل نموده از شرایط ویژه ای برخوردار است. در بخش استخدام هم افرادی که فارغ التحصیلان این رشته باشند، دستشان باز است؛ زیرا کارکنان شرکت نفت رو به بازنشستگی می فرایند و با توجه به طرح های توسعه جدید، شرایط کاری فراهم شده و اکنون پالایشگاه اصفهان در حال برگزاری آزمون استخدامی است و جذب نیرو انجام می دهد که یکی از شرایط استخدام، بومی بودن است یعنی در استان اصفهان تحصیل نموده و مدرک گرفته باشد.

خبرنگاران: غیر از پالایشگاه اصفهان فضاهای جدید کجا هستند؟

خیری: شرکت های گاز، پخش و پالایش، شرکت های خدماتی که زیرمجموعه این شرکت ها قرار دارند، شرکت های پتروشیمی، شرکت های فراوری روان کارها از دیگر فضاها برای اشتغال بعد از تحصیل در رشته مهندس نفت هستند.

خبرنگاران: چند درصد محتمل است که فارغ التحصیلان این رشته استخدام شوند یا فضای شغلی مناسب با رشته خود را پیدا نمایند؟

خیری: وقتی وارد مهندسی نفت می شوید، اینقدر گستردگی دارد که کمترین ذهنیت شما استخدام است. حتی اگر موضوع استخدام نباشد، شرکت های دانش بنیان ارائه نماینده تجهیزات و تکنولوژی های روز هستند که اگر دید بلندتری داشته باشید، می توان در راه اندازی شرکت های دانش بنیان یا همکاری با این شرکت ها به پیشرفت و فناوری های جدید با ارزش افزوده فوق العاده دست یافت؛ البته پیش زمینه ذهنی مردم این است که وقتی فردی در وزارت نفت کار می نماید، وضع مالی خوبی دارد، این موضوع عاری از حقیقت نیست؛ چراکه فیلد بسیار پولسازی است و کسانی که تخصص دارند در این زمینه تعدادشان کم و تخصصشان بسیار ارزشمند است. این رشته، رشته اشباع نشده ای است و افرادی که مدرک گرفته اند با سطح علمی مناسب قطعاً استخدام شده اند و در آینده نیز می توانند استخدام شوند.

خبرنگاران: از نظر شما اگر بخواهیم برای یک دانشجوی مهندسی رشته نفت، یک مسئولیت اجتماعی تعریف کنیم چه می گوییم؟

خیری: الان در شرایطی هستیم که با افت قیمت نفت و تحریم مواجهیم. درباره افت قیمت نفت، برای مثال؛ شما جنسی دارید قیمتش افت می نماید، اینجا شما ضرر نمی دهید؛ بلکه می گذارید جنس تان بماند تا به قیمتش برسد؛ اما قراردادهای نفتی که با شرکت های نفتی بسته شده شما را ملزم می نماید به فروش نفت، یعنی اینکه شما نمی توانید بگویید چون قیمت افت نموده نمی فروشم.

این یک نعمت الهی است که کشور ما در منطقه نفت خیز قرار بگیرد، مهندسی نفت می تواند به شدت در آینده کشور تأثیر داشته باشد. وقتی نفت در ایران کشف شد، یک جرقه بود از لحاظ شرایط مالی و یک توجه جهانی را به سمت ایران جلب و منابع عظیمی را به سمت ایران جذب کرد تا جایی که امروز می توانیم بگوییم این رفاه نسبی که الان داریم در پرتو نفت است؛ اما امروز یک مهندس نفت باید بهینه سازی کند.

در فراوری از مخازن نفت باید عمر مخزن را افزایش داد و در نهایت ضریب بازیافت افزایش یابد که این در نهایت خدمت به کشور است. صنایع دیگری که وابسته به نفت است مثلاً صنایع خوراکی و دارو، این می تواند بازار کاری را در کشور به وجود بیاورد. اگر نفتی که فراوری می کنیم، نتوانیم بفروشیم، کشور باید فضایی برای تبدیل آن به فرآورده های مورد احتیاج داشته باشد حتی می تواند به خودکفایی و فراوری و اشتغال یاری بسزایی کند؛ بنابراین باید از خام فروشی با فضایی که به وجود آمده به سمت فراوری و تهیه محصولات نفتی حرکت کنیم و اگر شرایط فراهم گردد و جذب سرمایه خارجی داشته باشیم، می توانیم در این صنعت خیلی پیشرفت کنیم و این خلأها را پرکنیم و این مهم فقط به دست متخصصان نفتی انجام می گردد.

خبرنگاران: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ممنونم.

خیری: بنده هم از توجه خبرگزاری خبرنگاران به این رشته تحصیلی و فرصتی که برای معرفی این رشته به مخاطبان و داوطلبان در اختیار اینجانب قرار دادید، تشکر می کنم.

4062/

بنظرم این اقا یا هیچی نمیدونه یا خودشو زده ب ندونستن من مهندس نفت هستم حتی نگهبانی شرکت خصوصی و پیمانکاری هم گیرم نمیاد حتی کارگری عسلویه هم گیرم نمیاد الان توشهر خودم نصاب دوربینم واسه دستمزد چندرغازبعد این اقا از رشته اشباع نشده حرف میزنه داداش استخدام مهندسی نفت شده رویا واسه همه جالبیش اینه من و تمام فارغ التحصیلان هم دوره ای خودم هممون بیکاریم و مدام میبینم و میشنوم دوستانی ک بعضا حتی با دیپلم با پارتی و رانت جذب نفت میشن اما ما مات و مبهوت باید نظاره گر باشیم همین اخیرا دوستی با رشته تربیت بدنی چنان از جذب شرکت نفت حرف میزد و دنبالش بود ک جذب شه اونم با پارتی هایی ک داشت ک من فقط گوش میدادم انگار اون مهندس نفت بود و من کارشناس تربیت بدنی

از سال 92 تا الان هیچ استخدامی برای مهندسان نفت که فقط میتونن جذب وزارت نفت شوند صورت نگرفته. واین عزیزان فقط سنشون بالا رفته

جوک نگین تورو خدا

این اقا مثل اینکه نفسش از جای گرم بیرون میاد خبر نداره تمام مهندس های شیمی ونفت بیکارن.

یادش بخیر روزی که می خواستم برم دانشگاه بابام گفت امیدت به خدا باشهحالا که فارق التحصیل شدم و بیکارم هم شاید اگه نوادگانی بیاد، بیاد بگه می خوام برم دانشگاه می گم امیدت به خدا باشه کارش جور میشه

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

pariha.com: پریها | مجله گردشگری، تور لحظه آخری، تور ارزان قیمت، سفرنامه گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 106634

به "رشته مهندسی نفت؛ شرایط فعلی و چشم انداز آینده، رشته ای که اشباع نشده و اشتغال در آن قطعی است" امتیاز دهید

1 کاربر به "رشته مهندسی نفت؛ شرایط فعلی و چشم انداز آینده، رشته ای که اشباع نشده و اشتغال در آن قطعی است" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته مهندسی نفت؛ شرایط فعلی و چشم انداز آینده، رشته ای که اشباع نشده و اشتغال در آن قطعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید