دو ژئوپارک ایران در راه جهانی شدن

به گزارش مجله سرگرمی، عضو شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو از آماده سازی پرونده های دو ژئوپارک ایران برای ثبت در فهرست ژئوپارک های جهانی یونسکو در سال آینده اطلاع داد و شانس ایران را در این زمینه بالا دانست.

دو ژئوپارک ایران در راه جهانی شدن

علی رضا امری کاظمی درباره وضعیت پرونده های طبس و ارس برای ثبت در یونسکو به خبرنگاران گفت: این دو ژئوپارک خیلی جدی موضوع جهانی شدن را پیگیری می نمایند. پرونده آن ها آماده شده و در اجلاس سال آینده ژئوپارک های یونسکو ارائه خواهد شد که فکر می کنیم شانس بالایی برای ثبت جهانی داشته باشند، این نظر رئیس شبکه جهانی ژئوپارک ها پس از بازدید از این مناطق نیز بوده است.

وی اضافه نمود: پرونده ارس 5 سال پیش به این شبکه جهانی داده شد که بسیار ضعیف و ناقص بود و ضمناً مقیاس محدودی را برای ژئوپارک در نظر گرفته بودند که اکنون اصلاحات لازم صورت گرفته و 5 ژئوسایت به 20 ژئوسایت افزایش یافته، مطالعات، مستندنگاری ها و آموزش جوامع محلی صورت گرفته است و این پرونده در کنار ژئوپارک طبس شانس بالایی برای ورود به فهرست ژئوپارک های جهانی یونسکو دارد.

او همچنین از تشکیل شبکه ملی ژئوپارک با عضویت ژئوپارک های ارس، طبس و قشم اطلاع داد و گفت: یکی از دستورالعمل های یونسکو این است که ژئوپارک های جهان با هم در ارتباط دائم باشند. هدف از تشکیل شبکه ملی در ایران نیز به همین دلیل و با هدف تسریع در روند جهانی شدن ژئوپارک های ملی و پیروی از راستا تعیین و درست ژئوپارک های پیروز بوده است. درحال حاضر یک ژئوپارک جهانی (قشم) و دو ژئوپارک ملی (ارس و طبس) در این شبکه عضو هستند، اما در آینده هر ژئوپارکی که در ایران شکل گرفت می تواند با عضویت در این شبکه از مزایای آن بهره مند گردد. از جمله این مزیت ها تبلیغ اعضا برای یکدیگر است که به تقویت طرفین منجر می گردد.

امری کاظمی اضافه نمود: این تجربه در کشورهای دارای بیش از یک ژئوپارک رخ داده است، مثل ژاپن که 8 ژئوپارک جهانی و 15 ژئوپارک ملی دارد و یا در پرتغال، آلمان و ایتالیا. درحال حاضر 140 ژئوپارک در 38 کشور وجود دارد که تشکیل این شبکه ملی را جدی گرفته اند.

نماینده ایران در کمیته ژئوپارک های منطقه آسیا اقیانوسیه یونسکو، شبکه ملی ژئوپارک های ایران را یک نهاد صنفی دانست که مقدمه ای برای تشکیل کمیته ملی ژئوپارک ها است و در این رابطه گفت: کمیته ملی یک نهاد حاکمیتی است و تشکیل آن از این نظر ضرورت دارد که ژئوپارک یک موضوع بین رشته ای است و یک سازمان خاص نمی تواند متولی آن باشد، بنابراین ضروری است کمیته ای تشکیل گردد تا سازمان های مرتبط با آن همچون زمین شناسی، محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری در آن عضو شوند و ژئوپارک های دیگر از این کانال تشکیل شوند و یا برای ثبت جهانی اقدام نمایند.

این کارشناس ژئوپارک درباره دیگر ظرفیت های ژئوپارک های ایران، شرح داد: در بعضی مناطق پروژه هایی شروع شده که در مرحله مقدماتی است و باید مطالعات آن ها انجام گردد تا وارد فاز آموزش و زیرساخت شوند. در واقع آن ها یک ظرفیت صرف هستند و هنوز به ژئوپارک تبدیل نشده اند. شرق خوزستان از جمله آن ها است. در لرستان نیز مطالعات ایجاد ژئوپارک صورت گرفته بود ولی متأسفانه پروژه رها شد. اگر استان لرستان علاقمند به ادامه کار باشد می تواند از ظرفیت خوبی که در استان وجود دارد، بهره ببرد. حرکت هایی هم در الموت قزوین شروع شده و در منظقه سبزوار، ظرفیت هایی شناسایی شده است. دو منطقه آزاد ماکو و چابهار نیز برای ایجاد ژئوپارک اعلام آمادگی نموده اند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم درباره ارزش مالی ژئوپارک ها به تجربه قشم اشاره نمود و گفت: قشم در سال بیش از یک میلیون مسافر دارد که بیشتر آن ها برای خرید و تفریح به این جزیره سفر می نمایند اما طبق آمارهای ثبت شده در ژئوسایت های قشم، بیش از 250 هزار گردشگر داخلی و 10 هزار گردشگر خارجی فقط از ژئوپارک های قشم بازدید نموده اند. بیشتر خارجی ها اعلام نموده اند که فقط به انگیزه دیدن ژئوپارک به این جزیره سفر نموده اند.

امری کاظمی بیان نمود: وقتی یونسکو ژئوپارک جهانی قشم را به عنوان یک مقصد امن و مطمئن معرفی می نماید طبیعی است که گردشگران خارجی با اطمینان و شناخت به این منطقه سفر نمایند.

وی اظهار کرد: از زمان جهانی شدن، تحول مالی در جوامع محلی در حاشیه ژئوسایت های قشم ایجاد شده و مشاغل جدیدی در صنایع دستی، غذا شکل گرفته و شغل بلد محلی نیز احیا شده است. جامعه محلی به وسیله خدماتی که به مخاطبان ژئوپارک می دهد، منتفع می گردد و رونق مالی خوبی هم در منطقه ایجاد شده است. تقاضاهای زیادی هم از سوی جامعه محلی مطرح شده که بخشی از خدمات در ژئوسایت ها به آن ها واگذار گردد.

او گفت: هدف نهایی از تشکیل ژئوپارک این است که اداره و بهره برداری آن به جامعه محلی محول گردد. سازمان منطقه آزاد قشم چشم داشتی برای انتفاع از این ژئوپارک ندارد و فقط بستر و زیرساخت را تعریف و آماده می نماید تا مردم منتفع شوند و گردش مالی برای جوامع محلی ایجاد گردد.

امری کاظمی گفت: در اطلس میراث زمین شناختی ایران و در کتاب ژئوپارک های جهانی یونسکو، 30 منطقه از کشور ایران با ظرفیت قطعی ژئوپارک معرفی شده است. سازمان زمین شناسی تا مرحله ارائه پیشنهاد و مطالعه پیش رفته است و اگر این مناطق تمایل داشته باشند ژئوپارک ایجاد نمایند باید روی آن سرمایه گذاری نمایند. به عنوان کارشناس و مشاور ژئوپارک در ایران معتقدم بیش از 50 ظرفیت برای ایجاد ژئوپارک در کشور وجود دارد که می توان ظرف یک سال در سطح ملی این ژئوپارک ها را ایجاد کرد و در گام بعدی جهانی شدن آن ها را پیگیری کرد تا این مناطق از مزیت مالی و فرهنگی ژئوپارک بهره مند شوند.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14704

به "دو ژئوپارک ایران در راه جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو ژئوپارک ایران در راه جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید