خبرنگاران رییس اتاق ایران:بار توسعه نیافتگی صادرات بر دوش مردم قرار می گیرد

به گزارش مجله سرگرمی، مشهد-خبرنگاران- رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: بار توسعه نیافتگی صادرات کشور، بر دوش معیشت مردم قرار می گیرد زیرا این امور به مثابه حلقه های زنجیر در عرصه اقتصاد به همدیگر پیوند خورده است.

خبرنگاران رییس اتاق ایران:بار توسعه نیافتگی صادرات بر دوش مردم قرار می گیرد

به گزارش روز یکشنبه اتاق بازرگانی مشهد غلامحسین شافعی در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی اضافه نمود: اگر در اندیشه امان دادن به شرایط معیشتی جامعه هستیم نقطه شروع این اقدام و تحقق همه کوشش ها حمایت از عرصه صادرات است.

وی افزود: مالی که بر صادرات رو به رشد متکی باشد جهت تعالی را طی خواهد نمود و از برکات آن نیز جامعه منتفع خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز روسای هر سه قوه مکرر از معیشت مردم سخن می گویند اما توجه داشته باشید که حل مسائل مالی و معیشتی جامعه در گرو توسعه مالی است و این مقوله نیز با توسعه فراوری در پیوند است و رشد و تعالی فراوری نیز به توسعه صادرات منوط است و تحقق این مولفه را هم باید در گرو حمایت و تشویق صادرنمایندگان دانست.

شافعی اضافه نمود: بارها تاکید نموده ایم که تجارت خارجی و امنیت نیز رابطه ای مستقیم دارند و کشورهایی که کالا میان مرزهایشان در حال مبادله است یا ظرفیت سرمایه گذاری خارجی را فراهم می نمایند در عرصه تعاملات سیاسی و بین المللی خود نیز با احتیاط بیشتری عمل کرده و از منافع مالی خود به واسطه اختلافات سیاسی چشم نمی پوشند.

وی با اشاره به عدم وجود شرکت های عظیم صادراتی در کشور ادامه داد: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی مانند گشایش در بازار روسیه فراهم آمد این ایراد را مطرح کردند که عدم وجود شرکتهای عظیم صادراتی یکی از مسائل ایران در تجارت با این کشور است اما به واقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختارهایی را فراهم نکرده و تجار ما مکرر سرمایه خود را به واسطه تصمیمات خلق الساعه در خطر می بینند.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه به جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می خورد و به دفعات دیده ایم و شنیده ایم که یک فعال مالی، عمر خود را صرف توسعه و حضور در یک بازار بین المللی و جلب اعتماد مشتریان خارجی خود کرده اما یک بخشنامه یا دستورالعمل جدید (بی توجه به شرایط بخش خصوصی) صادرات کالای او را ممنوع و تجارت وی را نابود کرده است.

شافعی اضافه نمود: در چنین شرایطی، سرمایه گذاری لازم برای ایجاد شرکت های عظیم صادراتی و برندسازی در این عرصه، پُرریسک تلقی می شود و به طور طبیعی افراد به سمت و سوی آن نمی فرایند.

وی تاکید نمود: تا سیاستگذاریهای ما از این جنس بی ریشگی ها رنج می برد، ظرفیت تازه و شاخصی در عرصه سرمایه گذاری و صادرات شکل نمی گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: تاکید ما این است که کمیسیون های تخصصی اتاق ها بر چند موضوع تعیین تمرکز یافته و در باب آن یک بسته پیشنهادی کارآمد، با اخذ نظر متخصصان آن حوزه، تدوین نمایند.

شافعی اضافه نمود: یکی از مسائل حوزه صادرات با موضوع حمل و نقل پیوند خورده است. بحث تامین واگن صادراتی و هزینه های آن، موضوعی است که بارها در جلسات مختلف و با حضور مقامات دستگاه های متولی آنالیز شده اما راه به جایی نبرده است.

وی افزود: اگر قرار باشد که بخش خصوصی به موضوع چاره جویی و حتی سرمایه گذاری برای تامین این واگن ها و یا هر سیستم حمل و نقل تجاری دیگر ورود کند باید برای آن مجموعه ای از راهکارها آنالیز و بسته ای کارشناسی ارائه شود تا این سرمایه گذاریها به درستی راهنمایی شده و با دقت انجام گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران از مصوبه 177 شورای سران سه قوه به عنوان یک ظرفیت مطلوب برای گره گشایی از برخی مسائل بخش خصوصی و صادرنمایندگان یاد کرد و گفت: البته اختلافاتی بین مصوبه 177 شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه مالی وجود داشت.

شافعی اضافه نمود: به همین دلیل، موضوع را در جلسات مشترکی با وزارت صنعت آنالیز کردیم و ماحصل سلسله نشست های مشترک در این حوزه، پیشنهادات کاربردی برای اصلاح گری در این بحث بود.

او ادامه داد: توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیشنهادات بخش خصوصی قابل توجه است و هماهنگی بانک مرکزی با این وزارتخانه، انتظار گشایشهای جدید را ایجاد نموده است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 128845

به "خبرنگاران رییس اتاق ایران:بار توسعه نیافتگی صادرات بر دوش مردم قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس اتاق ایران:بار توسعه نیافتگی صادرات بر دوش مردم قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید