کوشش های همه جانبه برای قدرت دریافت اینستکس

به گزارش مجله سرگرمی، اینستکس یا ابزار حمایت از مبادلات تجاری بعد از اعتراض های دیپلماتیک ایران و اعلام کاهش تعهدات بر اساس مفاد برجام اکنون به قلب کوشش های همه جانبه طرف های برجام تبدیل شده است. در حالی که مقام های ایرانی با اعلام کاهش تعهدات خود بر اساس مفاد برجام اعتراض عملی خود را به اروپا برای عمل نکردن به وظایف خود در ازای این توافق بین المللی نشان دادند حالا مقام های کشورهای مختلف در کوشش هستند تا این ساز و کار را احیاء نمایند. قلب این کوشش ها در سفر این هفته وزیر امور خارجه آلمان به تهران به همراهی مدیر اینستکس صورت می گیرد. به گفته تحلیلگران اینستکس تا کنون بیشتر از آنکه ابزاری مالی برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران باشد ابزاری سیاسی برای اروپایی ها بوده است و ایران تاکید دارد این روند باید تغییر کند.

کوشش های همه جانبه برای قدرت دریافت اینستکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،حالا اما روسیه اعلام نموده که در حال گفت و گو با کشورهای اروپایی برای عضویت در این ساز و کار است و از سوی دیگر هلندی ها خبر پیوستن خود را به اینستکس رسما اعلام نموده اند. قراراست مدیر آلمانی اینستکس هم به تهران سفر کند تا درباره ساز و کار اینستکس مذاکره صورت بگیرد.

پر فیشر مدیر آلمانی اینستکس همزمان با سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران خواهد آمد. فیشر با همتای ایرانی خود دیدار و آخرین تحولات مربوط به عملیاتی کردن سازوکار اینستکس را آنالیز خواهد نمود.

ولادیمیر چیژوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا هم روز آدینه در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ اروپایی ها در این رابطه به سخره گرفت و گفت: اگر این مکانیزم برای آن به وجود آمده تا پرداخت برای کالاهای غیرتحریمی را تسهیل کند، پس وجود آن اصلاً چه احتیاجی است؟ همتایان اروپایی من در پاسخ به این سئوال می گویند، باید صبر کرد، این تازه اول کار است و بعد ما تصمیم خواهیم گرفت.اینجا

اکنون اما پس از گذشت حدود شش ماه از راه اندازی و ثبت این سازوکار جدید، سرعت کار برای عملیاتی شدن آن افزایش یافته که بی تاثیر از فشار دیپلماتیک ایران بر اروپا نیست.

از یک سو هلند و روسیه برای پیوستن به اینستکس اعلام آمادگی نموده اند و از سوی دیگر مدیر آلمانی این شرکت یعنی پر فیشر نیز در راه ایران است تا در یک کارگاه سه روزه با طرف های ایرانی تمام مسائل موجود برای راه اندازی عملیاتی این سازوکار را آنالیز نمایند.

اقدام جدید هلند

دولت هلند در پاسخ به پرسش های مجلس این کشور پیرامون اقدامات اتحادیه اروپا در مقابله با تحریم های امریکا علیه ایران، در نامه ای به تاریخ چهارشنبه 5 ژوئن (15 خردادماه) به سران نهاد قانونگذاری این کشور که در سایت رسمی دولت منتشر شد، ضمن اعلام حمایت از اینستکس، از برنامه خود برای سرمایه گذاری و پیوستن به این سازوکار اقتصادی اروپایی اطلاع داد.

در این نامه، در پاسخ به پرسشی پیرامون نحوه کارکرد قانون مسدودساز که از سوی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های امریکا احیا شد، وزیران امور خارجه و تجارت خارجی هلند تأکید کردند که این اتحادیه تأثیر فراسرزمینی تحریم های امریکا را غیرقانونی دانسته و به رسمیت نمی شناسد.

احتیاج به تبدیل شدن به ابزار اقتصادی

کارشناسان می گویند مقام های اروپا طی ماه های گذشته از ایجاد اینستکس می گذرد بیشتر کوشش داشته اند تا از این ساز و کار به عنوان ابزار سیاسی برای نشان دادن تعهد خود به برجام استفاده نمایند. در عمل اما ایران هنوز نتوانسته است از این ابزار برای تقابل با تحریم های آمریکا استفاده کند. به همین خاطر است که مقام های روسیه هشدار داده اند که صبر ایران هم حدی دارد و باید چاره ای اندیشده گردد که اینستکس برای عبور تحریم ها به ایران یاری کند.

اروپایی ها که تاکنون در مقابل خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ضعیف عمل نموده اند اکنون فرصت کمی برای جبران کم کاری های خود دارند. به همین خاطر است که سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به تهران اهمیت ویژه ای در روابط آینده ایران و اروپا دارد. مقام های آلمان اعلام نموده اند که این سفر با هماهنگی فرانسه و انگلیس که از طرف های اروپایی دیگر برجام هستند صورت می گیرد. حفظ برجام مهمترین محور این سفر اعلام شده و اروپایی ها می دانند که دیگر با دست خالی و بدون اقدام عملی نمی توانند ایران را در برجام نگه دارند.

5050

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26605

به "کوشش های همه جانبه برای قدرت دریافت اینستکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش های همه جانبه برای قدرت دریافت اینستکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید