از افزایش یک درجه دما در 10 سال تا درگیری شدید اردبیل با خشکسالی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/اردبیل دمای هوای استان اردبیل به عنوان یکی از استانهای سردسیر کشور به طور میانگین در 10 سال اخیر یک درجه افزایش یافته است؛ این هشداری است که مدیر کل هواشناسی استان می دهد و تصریح نموده، بارش های استان اردبیل بیشتر از حالت برف به بارش باران تغییر شکل داده و زمان بارش ها به ماههای آخر سال منتقل شده است که این امر ماندگاری برف در ارتفاعات و سطح استان را کمتر می نماید.

از افزایش یک درجه دما در 10 سال تا درگیری شدید اردبیل با خشکسالی

نقشه های پهنه بندی خشکسالی بر اساس شاخص SPEI دوره ده ساله این هشدار مهم را به مسئولان استان اردبیل و کشور گوشزد می نماید که بیشتر مناطق استان اردبیل با خشکسالی متوسط تا خیلی شدید درگیر شده است که ضرورت دارد با تغییر الگوهای مصرف آب در بخش های مختلف در این زمینه تدابیر پیشگیرانه در نظر گرفته شود.

این تنها بخشی از مصاحبه تفصیلی خبرنگاران با سیاوش محمدی است که به تشریح تبعات تغییر اقلیم بر استان حاصلخیز اردبیل پرداخته و خاطرنشان نموده چنانچه از هواشناسی اردبیل حمایت شود می تواند در حوزه های مختلف همچون هوانوردی، کشاورزی،حمل و نقل، گردشگری و توسعه زیر ساخت ها منطقه بخصوص در مکان یابی درست صنایع آلاینده، فرودگاهها، ورزشگاهها، وگلخانه ها کاری بکند کارستان اما همه این ها به شرط تامین اعتبار برای این دستگاه فقیر است چرا که حتی نمی تواند هزینه تعمیر و تجهیز سالانه یک سنسور این ایستگاه ها را هم بدهد چه برسد به توسعه آن.

هر چند با همه این کاستی ها اولین های هواشناسی را در خود جای داده است؛ از نصب اولین رادار باند ایکس کشور در استان اردبیل گرفته تا نصب مجهزترین سیستم هواشناسی در حوزه هوانوردی در ایستگاه فرودگاه اردبیل همگی از ویژگی های ممتاز هواشناسی استان اردبیل برای پیش بینی به موقع حوادث جوی است.

نصب اولین رادار باند ایکس کشور در استان اردبیل

وی به راه اندازی رادار هواشناسی استان در امیرکندی شهرستان گرمی اشاره نمود و گفت: این اولین رادار باند ایکس کشور است که در استان اردبیل نصب شده است و با پایش جو در هر 15 دقیقه یکبار، اطلاعات کاملی از بارندگی، بویژه توفان ها و رعد و برق که ایجاد رگبار، سیل و آبگرفتگی می نمایند در اختیار کاربران قرارمی دهد و این اطلاعات در پیش بینی های کوتاه مدت فوق العاده مهم است.

محمدی گفت: با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و 200 میلیون تومان خرید تجهیزات رادار، نصب و راه اندازی آن اجرا شده که در سال گذشته همزمان با سفر ریاست جمهور به استان اردبیل افتتاح و مورد بهره برداری نهاده شد.

ایستگاه فرودگاه اردبیل مجهزترین سیستم هواشناسی در حوزه هوانوردی

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اضافه نمود: سامانه اتوماتیک هواشناسی فرودگاهی کت دو در فرودگاه اردبیل، نصب و راه اندازی شده که ما با هدف ارتقای ایمنی و سلامت پروازها و کاهش کنسلی ها از این مجموعه استفاده می کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: نظیر این تجهیزات و امکانات در کمتر فرودگاهی در کشور فعال شده است و در حال حاضر ایستگاههای فرودگاهی استان به صورت 24 ساعته اطلاعات هواشناسی را تهیه و در اختیار بخش هوانوردی قرار می دهد.با استفاده از این اطلاعات و در کنار سایر تجهیزات ناوبری فرودگاهی ما شاهد انجام پروازهای ایمن در فرودگاههای استان اردبیل هستیم.

محمدی در خصوص اعتبارات هواشناسی اعلام نمود: اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای ما استانی است و به دلیل کمبود اعتبارات، در حوزه خرید تجهیزات و حتی نگهداری و پشتیبانی ایستگاه های موجود به شکل مناسب و شایسته با مسائل زیادی روبرو هستیم.

اعتبارات گاه کفاف هزینه تعمیر و تجهیز سالانه یک سنسور ایستگاه های هواشناسی را هم نمی نماید

وی به هزینه بالای تعمیر و نگهداری ایستگاه های هواشناسی اشاره نمود و ادامه داد: این اعتبارات گاه کفاف هزینه تعمیر و تجهیز سالانه یک سنسور این ایستگاه ها را هم نمی نماید و در بخش نیروی انسانی هم هواشناسی استان با 70 نفر پرسنل متخصص و مجرب به فعالیت خود در سطح استان ادامه می دهد که ضرورت دارد با تخصیص اعتبار مناسب از این نیروها حمایت شود.

بارش کمتر از نرمال در آبان و آذر در اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل به آخرین شرایط بارش در سال آبی گذشته اشاره نمود و گفت: به طور میانگین بارشی که در سال آبی گذشته در استان رخ داد، 320 میلیمتر بود که نسبت به سال آبی قبل از آن یک درصد کاهش و نسبت به بلند مدت پنج درصد افزایش بارش ها را شاهد بودیم.

محمدی اظهار کرد: در سال آبی گذشته بیشترین کاهش بارش ها نسبت به بلند مدت در شهرهای شمالی استان به ثبت رسید اما بیشترین افزایش بارش در سرعین با 24 درصد به ثبت رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: از ابتدای سال جاری تا 30 مهرماه میانگین بارش استان به 214 میلیمتر رسیده که نسبت به بلند مدت 23 درصد و نسبت به سال قبل در این بازه زمانی 24 درصد افزایش بارش را شاهد هستیم.

صحت پیش بینی های فصلی هواشناسی 65 تا 70 درصد است

محمدی اضافه نمود: صحت پیش بینی های فصلی هواشناسی 65 تا 70 درصد است و به هیچ وجه صحت پیش بینی های هواشناسی در کل جهان به صد درصد نمی رسد و پیش بینی های هواشناسی همیشه با درصدی از عدم قطعیت همراه است.

وی به پیش بینی فصلی صادر شده توسط پژوهشکده اقلیم شناسی اشاره نمود و ادامه داد: در آبان و آذرماه بارش ها در سطح استان کمتر از نرمال پیش بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در ادامه خاطر نشان کرد: از هم اکنون نمی توان در خصوص زمستان سخت سال جاری سخن به میان آورد اما شرایط زمستان در استان اردبیل همیشه سخت بوده و بارش برف و دماهای حداقلی را در این استان شاهد هستیم.

وی گفت: در استان اردبیل بیشتر سال ها در سطح استان بخصوص مناطق مرکزی و جنوبی شاهد رخداد سرمای دیررس بهاره از اوایل فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه هستیم که خسارت زیادی را به محصولات کشاورزی و باغی استان وارد می نماید به همین منظور در جهت کاهش خسارات ناشی از سرما زدگی ما شرایط جوی 48 تا 72 ساعت آینده استان را با درصد بسیار بالایی پیش بینی و به اطلاع مسئولان ذی ربط می رسانیم تا آنها اقدامات لازم را در جهت کاهش خسارات به باغات انجام دهند.

محمدی اعلام نمود: به هنگام نفوذ سامانه سرد و بارشی ما با تشکیل جلسات کارگروه بلایای جوی و توفان شرایط جوی ، پیش بینی ها و توصیه لازم را به مسئولین امر اعلام و به وسیله صدا و سیما و سایر رسانه ها شرایط جوی و سرمازدگی های احتمالی را اطلاع رسانی می کنیم.

وی اظهار کرد: از لحاظ پیش بینی و اطلاع رسانی در این زمینه مسئله ای وجود ندارد ولی جهاد کشاورزی با هماهنگی کشاورزان باید اقدامات لازم را در پیشگیری از سرمازدگی احتمالی انجام دهند که در این باب در مواقع ماندگاری طولانی مدت سرما بعضی تمهیدات در بلند مدت قابل انجام نیست.

قادر بودن هواشناسی به اعلام و اطلاع رسانی 72 ساعت قبل از وقوع شرایط حاد جوی

محمدی توضیح داد: اداره کل هواشناسی استان طرح اولیه به کارگیری فناوری های نوین در طراحی و توسعه سامانه پایش، پیش بینی و هشدار سرمازدگی و یخ زدگی در باغات استان اردبیل را برای شهرستان مشگین شهر ارائه نموده بود که متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات امکان اجرای آن میسر نشد ولی در حال حاضر ما قادر هستیم 72 ساعت قبل از وقوع شرایط حاد جوی، پیش بینی و اطلاع رسانی لازم را انجام دهیم.

لزوم تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن گیاهان دیررس برای کاهش خسارت های سرمای بهاره اردبیل

وی توضیح داد: در شهرستان مشگین شهر 10 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی فعال داریم که به سرعت به کشاورزان اطلاع رسانی در خصوص شرایط جوی انجام می شود اما بهتر است با تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن گیاهان دیررس خسارت های سرمای بهاره را در حوزه کشاورزی استان کاهش دهیم؛ پیش آگاهی های کشاورزان و استفاده از روش های مقابله با سرمازدگی نیز می تواند در کاهش خسارت ها تاثیرگذار باشد.

افزایش یک درجه ای میانگین دمای هوا در 10 سال اخیر

محمدی در خصوص خشکسالی و تبعات آن نیز اضافه نمود: در 10 سال اخیر به طور میانگین دمای هوا یک درجه در سطح استان افزایش پیدا نموده است و این افزایش دما موجب افزایش تبخیر شده و از طرف دیگر بارش های استان نیز بیشتر از حالت برف به بارش باران تغییر شکل داده و زمان بارش ها به ماههای آخر سال منتقل شده که این امر ماندگاری برف در ارتفاعات و سطح استان را کمتر می نماید.

محمدی گفت: نقشه های پهنه بندی خشکسالی بر اساس شاخص SPEI دوره ده ساله نشان می دهد که بیشتر مناطق استان با خشکسالی متوسط تا خیلی شدید درگیر می باشند که ضرورت دارد با تغییر الگوهای مصرف آب در بخش های مختلف در این زمینه تدابیر پیشگیرانه در نظر گرفته شود.

محمدی اضافه نمود: در جنوب استان اردبیل نیز با 15 ایستگاه باران سنجی دو ایستگاه سینوپتیک در شهرستانهای خلخال و فیروزآباد کوثر و همچنین دو ایستگاه هواشناسی جاده ای در محور الماس و کجل پایش شرایط جوی را انجام می دهیم.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ضرورت پیشتیبانی مسئولان استان را از این ایستگاه ها و تعمیر و تجهیز آنها یادآور شد و اعلام نمود: با توجه به توپوگرافی استان و شرایط خاص اقلیمی، پراکنش بارش و تغییرات دمایی در استان اردبیل زیاد است و جمع آوری اطلاعات در این زمینه نیازمند توسعه ایستگاه های جدید و فعالیت آنهاست.

متأسفانه هواشناسی را تنها در حوزه پیش بینی هوا محدود و محصور می بینند

وی ادامه داد: متأسفانه هواشناسی را تنها در حوزه پیش بینی هوا محدود و محصور می بینند در حالی که خدمات ما در حوزه های هوانوردی، کشاورزی،حمل و نقل، گردشگری و توسعه زیر ساخت ها منطقه بخصوص در مکان یابی درست صنایع آلاینده، فرودگاهها، ورزشگاهها، وگلخانه ها بسیار حیاتی به نظر می رسد.

وی از مسئولان استان خواست تا در هنگام ساخت و اجرای پروژه های عمرانی، مبلمان و تأسیسات شهری به الگوهای هواشناسی و اطلاعات ارائه شده در این زمینه توجه داشته باشند تا در طراحی مناسب و همچنین جلوگیری از خطرات و آسیب های جوی و اقلیمی و استحکام بنا و ارتقا توانمندی ها را ببینیم.

محمدی توضیح داد: از پیمانکاران، مهندسان، معماران و طراحان انتظار داریم با بکارگیری داده ها و اطلاعات هواشناسی در حوزه ساخت و ساز به ویژه طراحی ها و احداث جاده ها، حوزه حمل و نقل و کارهای زیربنایی توجه و دقت بیشتری را داشته تا خسارت و آسیب های احتمالی به حداقل برسد.

مدیر کل هواشناسی استان اردبیل به فعالیت سامانه توسعه هواشناسی کاربردی(تهک) در اردبیل اشاره نمود و اضافه نمود: این سامانه از سال 93 راه اندازی شده و بیشتر در بخش کشاورزی به کاربران اطلاعات ارائه می نماید. در حال حاضر 120 هزار نفر کاربر سامانه تهک هستند که با همکاری تنگاتنگ سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاعات و توصیه های هواشناسی را در کمترین زمان ممکن در اختیار کشاورزان قرار می دهیم که استفاده از این اطلاعات ارزش افزده ای بالغ بر 110 میلیارد تومان طی سال های 97 تا 98 در بخش گندم استان داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به فعالیت 70 ایستگاه هواشناسی در استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: در بحث هواشناسی، سازمان هواشناسی متولی پایش شرایط جوی، پیش بینی تغییرات آب و هوایی و اقلیمی در کشور است.

وی توضیح داد: سازمان هواشناسی این وظیفه را به وسیله فراوری داده، تبادل و مدیریت داده،پردازش داده ها، فراوری محصول و ارایه اطلاعات وخدمات به کاربران به انجام می رساند.

سه اولویت کاری هواشناسی اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل به سه اولویت کاری هواشناسی اشاره نمود و گفت: اولویت اول ما پایش مستمر جو و فراوری داده است و در کنار آن پردازش و فراوری محصول با صحت بالا،به هنگام ، معتبر و انتقال آن به کاربر بسیار ضروری و حیاتی می باشد.

محمدی، تصمیم سازی در مدیریت کشور و امور روزمره مردم را سومین وظیفه و رسالت سازمان هواشناسی اعلام نمود و اضافه نمود: انجام هر کدام از این وظائف نیازمند تامین سامانه خاص ، تجهیزات و بسترهای مناسبی می باشد که قطعا حرکت رو به جلو در این زمینه نیازمند تأمین اعتبارات جدی است.

وی خاطر نشان کرد: فراوری داده نیازمند سامانه های پایشی است که ما به همین منظور انواع ایستگاههایی هواشناسی از جمله ایستگاههای هواشناسی فرودگاهی، سینوپتیک، کشاورزی، جاده ای و سایر ایستگاهها را در سطح استان راه اندازی کردیم که به وسیله این ایستگاه ها و سامانه ها اطلاعات مورد نظر را جمع آوری و در اختیار کاربر قرار می دهیم.

محمدی اعلام نمود: هر چقدر تعداد و پراکنش این ایستگاه ها زیادتر باشد اطلاعات ما بیشتر و محصول ارائه شده از صحت و دقت بالاتری برخوردار خواهد بود.

وی اضافه نمود: بعد از جمع آوری داده ها برای فراوری محصول نیازمند سامانه های پردازشی و سوپر کامپیوترها هستیم که برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، اجرای مدل های عددی هواشناسی و فراوری نقشه های هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرند که در این شرایط تحریم، خرید این تجهیزات و امکانات با مسائل و نارسایی هایی روبه رو شده است.

محمدی ادامه داد: در بخش اطلاع رسانی ما هیچ مسئله ای را در ارائه و انتقال اطلاعات به کاربر عمومی و تخصصی نداریم چرا که با استفاده از ظرفیت صدا و سیما، رسانه ها و به وسیله فضای مجازی و پیغام رسان ها این اطلاعات در اختیار کاربران قرار داده می شود.

محمدی توضیح داد: ما در استان اردبیل 70 ایستگاه هواشناسی داریم که شامل چهار ایستگاه جاده ای، 12 ایستگاه سینوپتیک، فرودگاهی، کشاورزی، 2 ایستگاه اقلیم شناسی، 51 ایستگاه باران سنجی و رادار هواشناسی است.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 118881

به "از افزایش یک درجه دما در 10 سال تا درگیری شدید اردبیل با خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از افزایش یک درجه دما در 10 سال تا درگیری شدید اردبیل با خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید