حتما نباید همواره در تحریم باشیم تا پیشرفت کنیم، آثار تحریم در پذیرش مقاله های علمی

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل دفتر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره ای به اثرات تحریم ها در فعالیت های علمی، متذکر شد: به طور کلی کشور ما همواره دستخوش تحریم های متنوعی بوده است و طی 40 سال اخیر تحریم های زیادی را تجربه نموده است و در این زمینه جمله معروفی هم وجود دارد که می گویند تحریم ها نعمت است، اما باید توجه داشت که زمانی تحریم نعمت است که بتوان به خوبی از آن استفاده کرد.

حتما نباید همواره در تحریم باشیم تا پیشرفت کنیم، آثار تحریم در پذیرش مقاله های علمی

به گزارش خبرنگاران، سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه سطح علمی و راهنمایی کلیه امور مربوط به پژوهش در جهت ارتقاء رتبه دانشگاه ها، از جمله مهمترین وظایف معاونت های علمی و پژوهشی واحدها محسوب می گردد. معاونت هایی که به نوعی رابط علمی دانشجویان جهت معرفی و ورود به بازار کار مربوطه و معرفی آن ها به مجامع علمی و بین المللی خواهند بود که البته هر یک از معاونت های پژوهشی دانشگاه های متعدد، با برنامه ریزی خاص خود در این میسر گام بر می دارند؛ به گونه ای که برخی به دنبال معرفی دانشجویان به مجامع علمی ملی و بین المللی و برخی به دنبال کارآفرینی و رسیدن به نسل سوم دانشگاه ها هستند.

آذرماه هر سال برای دانشگاهیان و معاونت های پژوهشی یکی از پربارترین ماه های تحصیلی محسوب می گردد. نزدیک بودن روز دانشجو و هفته پژوهش و فناوری در این ماه می تواند به نوعی بار علمی یکسال تحصیلی دانشگاه را ببندد و اساتید و دانشجویان نیز با آنالیز برنامه سال گذشته و برنامه ریزی آنچه اجرا شده و آنچه باقی مانده، سال تحصیلی آینده را موفق تر هدف گذاری نمایند.

به همین سبب در آستانه هفته پژوهش و فناوری، به سراغ محمد محمدی اقدم- مدیر کل دفتر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفته ایم تا از او درباره گذشته، حال و آینده پژوهشی دانشگاه امیرکبیر به ویژه برای رشته های مهندسی جویا شویم. محمدی اقدم از سال 1393 در دفتر امور پژوهشی دانشگاه امیرکبیر مشغول به فعالیت علمی و مدیریتی بوده است. او همچنین طی سال های 1385 تا 1389 معاون تحقیقات و آزمون سازی سازمان سنجش آموزش کشور بوده و از جمله سوابق او می توان به مدیر کلی روابط بین الملل و نیز ریاست دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز اشاره نمود. در ادامه گفت وگوی خبرنگاران با مدیر کل دفتر امور پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) آمده است:

-در ابتدا درباره آنچه در معاونت پژوهشی اجرا شده و همچنین برنامه های در دست اقدام این دانشگاه توضیحاتی ارائه دهید.

به طور کلی پژوهش های دانشگاهی از سوی اساتید و دانشجویان انجام می گردد و معاونت پژوهشی دانشگاه معمولا مدیریت این نوع فعالیت ها را در بخش ستاد دانشگاه عهده دار است، بسته به نوع فعالیت پژوهشی بخش های مختلف، مدیریت های پژوهشی زیر نظر معاون پژوهشی دانشگاه فعالیت می نمایند. به طور مثال مدیریت گرنت های پژوهشی، فرصت های مطالعاتی و سفر های علمی دانشجویان و اساتید و فعالیت ها در حوزه مقالات و کتب اساتید و فعالیت های علم سنجی در بخش دفتر امور پژوهشی صورت می گیرد اما از جمله اقداماتی که از بدو ورود بنده به این بخش به مجموعه فعالیت های این حوزه افزوده شده است، علم سنجی، حضور در رتبه بندی دانشگاه در نظام های رتبه بندی داخلی و بین المللی بوده است.

-حال با توجه به نگاه علم سنجی و رتبه بندی بیشترین میزان رشد پژوهشی مربوط به کدام رشته و گرایش ها است؟

پژوهش شامل موارد زیادی و متنوعی است و به دلیل گستردگی این فعالیت ها و شاخص های مربوطه نمی توان به راحتی گفت که کدام دانشکده در واقع فعال تر است اما برای آنکه سوال شما بی پاسخ نماند به نظر میرسد فعالیت پژوهشی همه دانشکده ها نسبت به 10 سال گذشته رشد خوبی داشته ولیکن به جهت فعالیت های تجربی و تئوری در حوزه فناوری نانو می توان به موفقیت های ارزنده دانشکده نساجی در این مورد اشاره نمود.

-در حوزه علم سنجی چه میزان از فعالیت ها عملیاتی شده است؟

از سال های 92 اولویت های کاربردی و عملیاتی پنجگانه در حوزه های آب، انرژی، سلامت، محیط زیست و امنیت در دانشگاه در نظر گرفته شده است و به صورت کاربردی به آن پرداخته می گردد. بدین صورت که اگر دانشگاه لازم بداند و اساتید و دانشجویان اقدامات کاربردی در این موارد داشته باشند، دانشگاه نیز آمادگی دارد تا از منابع خود در این زمینه ها یاری و سرمایه گذاری کند و البته باید توجه داشت که در این باره هیچ اجباری از سوی دانشگاه برای کار در این حوزه ها صورت نخواهد گرفت.

اما درباره رابطه دانشگاه با اقتصاد و صنعت، یکی از اهداف ریاست دانشگاه، حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین اعلام شده است. اما باید توجه اکید داشت که اگر دانشگاه کار آفرین باشد و اقتصاد و صنعت کارآفرین همراه او نباشد این مهم امکان پذیر نخواهد بود. چرا که باید در این زمینه افرادی تحصیل نمایند، آموزش های مختلف مهندسی ترتیب داده گردد، فعالیت های مربوطه اجرایی گردد و در نهایت فضاهای کاری مناسب در قالب زمینه های مهندسی فراهم گردد و در نهایت و در صورت سرمایه گذاری مناسب دولتی یا خصوصی فضای کارآفرینی در جامعه شکل مطلوبی به خود بگیرد.

لازم به ذکر میدانم اشاره کنم که بسیاری از صنعتگران موفق چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیر کبیر هستند و به نوعی خروجی های دانشگاه محسوب می شوند. درباره همکاری دانشگاه و صنعت باید این نکته مهم نیز رعایت گردد که این مسیر هماهنگی میان دانشگاه و صنعت به صورت پیوسته و ادامه دار باشد و طبعا هر دو سوی این رابطه یعنی دانشگاه و صنعت باید راه چارههایی را ترتیب دهند تا فارغ التحصیلان هم در صنعت و اقتصاد کشور ورود نمایند و نقشی موثر ایفا نمایند. البته همه این موارد از جمله آرزوهای ما در دانشگاه است، اما در واقعیت اینگونه است که دانشجویان تنها بخشی از وقت خود را در دانشگاه سپری می نمایند و در این زمان طبعا باید آموزش های لازم مهندسی ارائه گردد که به تصور من این وظیفه دانشگاه بطور نسبی به نحو مناسبی انجام می گردد.

در مجموع به تصور من دانشگاه کارآفرین زمانی بطور مناسب شکل می گیرد که صنعت، اقتصاد و دولت کارآفرین باشند و از کارآفرینی با تصویب و اجرای قوانین مناسب استقبال نمایند. در صورت هماهنگی این بخش ها با یکدیگر، قطعا دانشگاه هم خواسته یا ناخواسته کارآفرین خواهد شد.

- مهمترین دستاوردهای پژوهشی و علمی در زمان تحریم ها بیشتر در کدام زمینه ها بوده است؟

به طور کلی کشور ما همواره دستخوش تحریم های متنوعی بوده است و طی 40 سال اخیر تحریم های زیادی را تجربه نموده است و در این زمینه جمله معروفی هم وجود دارد که می گویند تحریم ها نعمت است، اما باید توجه داشت که زمانی تحریم نعمت است که بتوان به خوبی از آن استفاده کرد. برای مثال زمانی کشور در جنگ بود و طبعا کشور در زمینه های متعددی احتیاجهایی داشت که در بخشی از آنها تحریم بود، اما در همان زمان هم نیروی انسانی و امکانات هم کم و بیش پول هایی به بخش های مورد احتیاج تزریق می شد، به همین جهت ترکیب این عوامل توانست ما را در بخش هایی که عمدتا موارد نظامی بودند به موفقیت ها و خودکفایی هایی برساند.

اکنون نیز اگر تحریم ها با هوشمندی و مدیریت مناسب پیش روند، به نظر بنده، احتمالا موفقیت دست یافتنی خواهد بود. البته این را هم باید تاکید کنم که حتما نباید همواره در تحریم باشیم تا پیشرفت کنیم. به طور مثال کره، ژاپن و برخی دیگر از کشور ها در تحریم نبوده اند که در صنایع شان موفق شده اند. بنابراین لازم نیست که برای توسعه همه جانبه کشور حتما تحت تحریم باشد، البته تحریم ها می توانند اثرات مثبت یا منفی داشته باشند. به نظر من آنچه در شرایط موجود تحریم مهم است، استفاده صحیح از فضای این تحریم ها است که طبعا احتیاجمند مدیریت صحیح و مدبرانه است. من معتقدم در شرایط فعلی و با ایجاد راه چاره ها و سرمایه گذاری و نیز تصویب قوانین و نظارت جدی و قاطع بر اجرای قانون می توان با دانش موجود در کشور حدود 60 تا 70 درصد صنعت موجود در جهان را فراوری و ایجاد اشتغال کرد.

-تحریم ها تا چه میزانی در بخش های علمی و تبادل اطلاعات اثرگذار بوده است؟

در هر صورت تحریم اثرگذار است؛ یا مستقیم یا غیر مستقیم. به طور مثال اگر بخواهیم برای توسعه صنایع خریدهایی انجام دهیم قطعا دچار محدودیت هایی شده ایم یا اخیرا در پذیرش برخی مقالات اثرگذار بوده است و برخی مجله های امریکایی مقالات ایرانی را جهت داوری و چاپ نمی پذیرند البته در چاپ مقالات منتشره در مجلات که بیشتر در حوزه کاری من است این اثر تاکنون محسوس نبوده است. در این باره پیش بینی شخصی من این است که در این مورد اثر تحریم ها حداقل در کوتاه مدت کم باشد ولیکن در مورد شرکت اساتید در کنفرانس های بین المللی و نیز هر فعالیتی که مستلزم سفرهای خارجی و هزینه های ارزی است حتما اثرات منفی را شاهد خواهیم بود.

-با توجه به رشته تخصصی خود شما مهمترین چالش های پیش روی رشته مهندسی مکانیک چیست و چه راهی برای آن پیشنهاد می کنید؟

شاید نتوان مهمترین چالش را به صورت واضح گفت، چرا که جنس رشته مکانیک بدین صورت است که در اکثر صنایع موجود همچون صنایع فراوریی برق و نساجی و غیره ارتباط و حضور دارد از این رو هر یک از این صنایع چالش داشته باشند، به نوعی چالش مهندسی مکانیک نیز محسوب می گردد. در واقع صنایع مهندسی مکانیک پر هزینه هستند و بیشتر فارغ التحصیلان نیز به تنهایی توان راه اندازی کارخانه یا محیط کاری با سرمایه شخصی خود را ندارند. به همین منظور کار آفرینی در حوزه مهندسی مکانیک علاوه بر ایده مناسب تا حد زیادی هزینه بر و احتیاجمند سرمایه است.

- شما بهتر در جریان هستید که اکنون بسیاری شهرک های صنعتی در اطراف شهرها در حال خاک خوری هستند و می توان از پتانسیل نیروی انسانی و مهندسان مکانیک در راه اندازی کارخانجات بهره برد. در حال حاضر رابطه صنعت با دانشگاه چگونه است؟

در واقع تعامل دانشگاه با صنعت وجود دارد. اما به صورتی که مورد انتظار ما باشد، نیست. به طور مثال در غرب دانشگاه ها ایده پردازی می نمایند و ایده ها معمولا از دل دانشگاه ها بیرون می آید و این دو مدام با یکدیگر در تعامل هستند و دراین میان سرمایه نیز به درستی مدیریت می گردد. اما در داخل کشور، هنوز موفق به رفع کردن مسایل پیرامونی این پازل نشده ایم. گاه پیش آمده کشور درگیر تحریم نبوده است، اما بازهم صنعتگران بزرگ به دنبال دانشگاهیان هم نبوده اند تا فرصتی برای این همکاری ایجاد گردد چرا که این فعالیت ها در داخل کشور زمان بر و غیر هماهنگ هستند که البته این فعالیت ها نیز مقرون به صرفه نیز نیستند. به همین سبب ترکیب های زمانی و هماهنگ نشدن صنعت و دانشگاه چندان با یکدیگر منطبق نمی شوند و صنعت و دانشگاه ارتباط نزدیکی ندارند. البته در همه کشورها مرسوم است که رابطه دانشگاه و صنعت پول آفرینی چندانی برای صنعت ندارد، بلکه بیشتر توان مالی برای ادامه پژوهش های بعدی را به دنبال دارد. البته ممکن است در شرایطی خاص برخی طرح های پژوهشی به صورت مدل مالی و کارآفرینی همانند صنعت به ثروت آفرینی تبدیل شوند.

-برای هماهنگی میان رشته های مهندسی و مکانیک چه اقداماتی اجرا شده است؟

ایده فعلی و در حال انجام در دانشگاه در واقع تجمیع رشته های متنوع مهندسی در زیر شش عنوان پردیس است که تصور می کنم اگر به درستی اجراء گردد امکان هماهنگی بین همه رشته های دانشگاهی را فراهم کند. به عنوان مثال تمامی رشته های مختلف در دانشکده های مکانیک و هوا فضا و دریا در یک پردیس طراحی شده اند و مسئولی برای هماهنگی این پردیس منصوب شده است از این رو بنظر می رسد با این کار امکان گسترش فعالیت های بین رشته ای فراهم گردد.

-برنامه های ملی و بین المللی شما برای توسعه آموزش و پژوهش در سطح جهانی چیست؟

این پرسش بیشتر به حوزه روابط بین الملل دانشگاه مربوط است که در حال حاضر این واحد به صورت مستقل و در هماهنگی با دیگر بخش های دانشگاه عمل می نماید که در همین جهت آیین نامه های متنوعی تدوین شده و که در جهت تسهیل در تبادلات علمی از آنها استفاده می گردد. به طور مثال در تابستان سال جاری، فرصت دو ماهه ای برای اساتید جهت ارتقا سطح علمی آن ها برای دانشگاه های بین المللی تدارک دیده شد که نتایج خوبی در بر داشت و حدود 16 نفر از اساتید از این فرصت استفاده کردند.

-با توجه به فرا رسیدن هفته پژوهش، برنامه های دانشگاه و معاونت پژوهشی برای این روز چه خواهد بود؟

برنامه هفته پژوهش از سوی وزارت علوم برنامه ریزی می گردد و روزهایی به عنوان درب باز برای ورود دانش آموزان و برگزاری غرفه های پژوهشی رشته های مختلف خواهد بود. در کنار آن نیز از پژوهشگران در مقاطع ارشد و دکترا که طی یکسال اخیر انتها نامه های کاربردی داشتند و همچنین از کوشش های اساتید و پژوهشکده های برتر نیز تقدیر خواهد شد.

-وضعیت پژوهشی دانشگاه در سطح ملی و بین المللی چگونه ارزیابی می گردد؟

در مقیاس ملی، هم وزارت علوم و هم موسسه ISC شیراز سال های زیادی است نسبت به رتبه بندی دانشگاه ها فعالیت دارند. دانشگاه امیرکبیر به غیر از سال گذشته که رتبه دوم را کسب کرد، در چهارسال گذشته اش در رتبه اول ملی میان دانشگاه های صنعتی در رتبه بندی موسسه ISC قرار گرفته است.

در رتبه بندی بین المللی نیز، به این توضیح است: در رتبه بندی Times رتبه 500 تا 600، در QS رتبه 498، در Leiden رتبه 273 و در شانگهای 400 تا 500 را در اختیار داریم. در مجموع در رتبه های ملی و بین المللی رتبه های خوبی کسب شده است؛ به طور مثال در شانگهای که برخی دانشگاه ها را به صورت موضوعی نیز رتبه بندی می نماید، دانشگاه امیرکبیر در رشته های ریاضی، مهندسی دریا، معدن، مکانیک، مهندسی پزشکی و شیمی رتبه اول را در اختیار دارد.

-برنامه های دفتر امور پژوهشی دانشگاه امیرکبیر برای حال و آینده چیست و چه چشم اندازی را برای آینده پیش بینی می کنید؟

پرداختن حرفه ای به علم سنجی در دانشگاه، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و کوشش برای انجام کارها به صورت الکترونیکی و حذف کاغذ برای یاری به حفظ محیط زیست، برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه علم سنجی برای کارکنان، اساتید و دانشجویان، آنالیز کیفی مقاله های علمی و انتشار کتابهای بین المللی که حاصل دستاوردهای علمی ما باشد را در دستور کار خود قرار داده ایم. حال آن چه باید به صورت کلی برای توسعه کشور در نظر گرفت شامل اصلاح آیین نامه ها در جهت بهبود فعالیت ها، شناخت احتیاجهای کشور، تخصیص صحیح بودجه به پروژه ها و اهدای مبالغ تشویقی به دانشجویان برتری که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه تحصیل دهند، هستند. هدف دانشگاه باید کوشش کرد بیشتر در جهت افزایش بهروری و ارتقاء رتبه بین المللی تا زمان چشم انداز 1404 و کسب رتبه خوب در میان دانشگاه های برتر جهان است.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8513

به "حتما نباید همواره در تحریم باشیم تا پیشرفت کنیم، آثار تحریم در پذیرش مقاله های علمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حتما نباید همواره در تحریم باشیم تا پیشرفت کنیم، آثار تحریم در پذیرش مقاله های علمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید