یادگیری ماشین دنیا را شگفت زده خواهد نمود ، درک متقابل ماشین و انسان

به گزارش مجله سرگرمی، تکنولوژی یادگیری ماشین با سرعت در حال توسعه است و یاری می نماید تا ماشین درک متقابلی از رفتار و تفکر انسان داشته باشد.

یادگیری ماشین دنیا را شگفت زده خواهد نمود ، درک متقابل ماشین و انسان

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی- انگار یک عرف غیرمعمول در دنیا خصوصا هالیوود است که از رویا های آینده فیلم هایی بسازد تا ذهن مخاطب برای دیدن آن تکنولوژی آشنا باشد، شاید هم عمدا چنین کاری را انجام می دهند یعنی طرحی آماده است و کمپانی های بزرگ برای عادی سازی مسئله سینما را وادار به ساخت فیلم می نمایند.

نمونه اش ماشین های پرنده یا ربات های سخنگو، شاید در فیلم ها به این کوچولو های آهنی میخندیدیم و آرزوی داشتنش را داشتیم، اما نهایتا یک فیلم بود. اما امروز با توسعه تکنولوژی دیگر هر چیزی رویا نیست حتی سفر به آن سوی کهکشان ها با کپسول های مخصوص یا شاید هم با آسانسور های فضایی.

اگر در میان اخبار فناوری گشتی زده باشید حتما کلماتی، چون هوش مصنوعی، ابرداده یا یادگیری ماشین به گوشتان خورده است، دو حوزه جدا از هم که می تواند ارتباط بین انسان و سیستم را تغییر دهد. با وجود اینکه یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از زیرمجموعه های هوش مصنوعی است، اما باید بین این دو تفکیک قائل شد، زیرا در هوش مصنوعی کوشش می گردد تا سیستم رفتار های انسان را تقلید کند، اما در یادگیری ماشین دستگاه باید علاوه بر تحلیل داده وارائه آن به ساده ترین شکل ممکن که قابل فهم باشد، بتواند از تجربیات گذشته استفاده کند.

کمی پیچیده به نظر می رسد، اما با یک مثال ساده شاید قابل درک باشد. کلاس درس یک مثال ساده و قابل فهم است. کلاس های سنتی را در مدرسه در نظر بگیرید یک معلم یا استاد به صورت یک طرفه مسئله ای را شرح می دهد و تعداد زیادی دانشجو یا دانش آموز باید مستمع مسائل باشند، طبیعتا این نوع یادگیری تنها حفظ مسئله است، اما کلاس ها تعاملی که دو طرف با بحث و گفتمان یک مسئله را به نتیجه می رسانند علاوه بر یادگیری انتقال تجربه به صورت دو طرف خواهد بود و در نهایت یک جواب قابل استناد به دست می آید؛ حالا همین مسئله ساده را به ماشین تعمیم می دهیم، هوش مصنوعی همان کلاس یک طرفه است و یادگیری ماشینی کلاس دو طرفه.

یادگیری ماشین عمر طولانی ندارد و قدیمی ترین عنوانی که برای آن ذکر شده تقریبا نیم قرن پیش بود، اما دانشمندان خصوصا آن ها که در علم کامپیوتر دستی دارند با یاری برنامه نویسی تقریبا از آغاز سال 2000 و با آغاز توسعه فناوری به حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پرداختند.

برنامه نویسان سعی می نمایند با استفاده از الگوریتم ها، ایده هایشان را به ماشین به گونه ای القا نمایند تا خودش توانایی آموختن و عمل کردن داشته باشد. این الگوریتم ها بر اساس داده هایی که برایشان تعریف می گردد منطق خود را پیاده می نمایند، به طور کلی یک برنامه نویس محاسباتی را به سیستم ارائه می نماید که بتواند با استفاده از اطلاعات قبلی یادگیری جدید داشته باشد.

آنچه در مسئله یادگیری ماشین اهمیت دارد زمان و دقت است. مغز انسان این توانایی را دارد که در آن واحد میلیون اطلاعات را در خود ذخیره کند، اما برای محاسبات و پیاده سازی آن نیازمند زمان و وقت بسیار است و احتمال خطا در آن وجود دارد.

اما در ماشین وضع متفاوت است، انسان تمام آن میلیون ها داده را به دستگاهی یک وجهی می دهد که هیچ احساسی در آن دخیل نیست و سیستم در کمترین زمان ممکن با استفاده از داده ها و به کارگیری الگوریتم های تعریف شده یک نتیجه نهایی و تقریبا قابل استناد ارائه می نماید و از همین جهت هم هست که به شدت مورد توجه صنایع، پزشکی و مهندسی قرار گرفته است.

البته برای یادگیری ماشین مثال های عینی بسیاری وجود دارد که قابل لمس است و بسیاری از ما آن را در زندگی روزمره خود می بینیم یا از اخبارش اطلاع داریم. نگاهی به گوشی تلفن همراه یا لپ تاپ خود بیاندازید، چند برنامه و نرم افزار دارید، بعضی از این نرم افزار ها از یادگیری ماشین تبعیت می نمایند.

مثلا شما به سفر می روید و زبان مردمان آن کشور را نمی دانید، با یک نرم افزار موبایلی به راحتی ترجمه آنلاین را انجام خواهید داد، این یک نمونه ساده از یادگیری ماشین است؛ نمونه دیگر آن دستیار مجازی الکسا است، الکسا یا نمونه های مشابه آن که در بازار موجود است به جای تقلیداز انسان سعی می نمایند گفتار و زبان انسان را درک نموده و در تعامل با صاحبانشان از یادگیری بهره ببرند.

نمونه های دیگری هم وجود دارد مثل پهپاد ها و خودرو های خودران؛ البته خودرو های خودران هنوز به صورت جدی وارد بازار نشده اند، اما در خصوص پهپاد ها می دانیم که مصارف بسیاری از حمل بار و سرگرمی تا مقاصد نظامی دارند، این ماشین های بدون سرنشین با دریافت یک برنامه می توانند در راستا حرکت معین شده حرکت نمایند، اما نکته مهم پردازش اطلاعاتی است که در گذشته به صورت داده در اختیار ماشین قرار گرفته است و هر چه این داده ها بیشتر باشد سیستم در پردازش اطلاعات سرعت بیشتری خواهد داشت و به راحتی می تواند در راستا حرکت خود دست انداز ها یا علائم هدایت و رانندگی را تشخیص دهد.

همانطور که گفته شد یادگیری ماشین در حال توسعه است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته تا جایی که شرکت ها و سایت های بزرگ فروش آنلاین در معرفی محصولات خود با توجه به علاقه مندی مشتریان محصولات مشابهی پیشنهاد می نمایند، همین گزینه های پیشنهادی جدید از الگوی یادگیری ماشین پیروی می نماید.

دنیا در حال تغییر است و اگر قرار باشد از هر گوشه علم جا بمانیم عین بازگشت به یک قرن گذشته است، زیرا هر روز شاهد ورود تکنولوژی های جدید به بازار هستیم. تکنولوژی هایی که می توانند به راحتی وارد زندگی شخصی ساکنین کره خاکی شوند و آسایش را برایشان به همراه داشته باشد.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 54167

به "یادگیری ماشین دنیا را شگفت زده خواهد نمود ، درک متقابل ماشین و انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگیری ماشین دنیا را شگفت زده خواهد نمود ، درک متقابل ماشین و انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید