پول هایمان را زیر خاک دفن می کنیم!

به گزارش مجله سرگرمی، کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری کرج گفت: در کشور ما با گذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود 60 سال از تأسیس اولین کارخانه بازیافت کشور، شهرهای ما هنوز به یک راه چاره بومی و عملی در زمینه مدیریت صحیح پسماند نرسیده اند.

پول هایمان را زیر خاک دفن می کنیم!

پویا پارسا در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان اینکه تنوع اقلام موجود در پسماندهای خانگی و شهری زیاد و قابل توجه است، اظهار کرد: بررسی دقیق پسماندهای شهری شاخص های کلی فراوری و مدیریت ضایعات را اندازه گیری می نماید و می تواند در تدوین راه چاره مناسب یاری بسزایی برای مدیریت پسماند باشد.

وی با اشاره به حجم ناچیز تفکیک زباله از مبدا به مقصد دفن اضافه نمود: یکی از چالش های پیش روی شهرهای ایران تامین انرژی است و این مسئله باعث می گردد در آینده نه چندان دور به کارآیی پسماند در فراوری انرژی به صورت ویژه پرداخته گردد در صورتی که در حال حاضر حجم قابل توجهی از منابع ارزشمند با قابلیت تبدیل به ارزش های پولی با دفن شدن زیر خاک می رود.

پارسا اظهار کرد: سال هاست تفکیک زباله از مبدا در شهرهای بزرگ ایران از جمله شهرکرج نتایج و دستاوردهای مناسبی به همراه نداشته است که بتوان از آن به عنوان یک موفقیت مدیریتی نام برد و فقط حجم قابل توجهی از زباله های خانگی و شهری در مراکز تعیین شده شهر کرج دفن شده است.

کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری با بیان اینکه، دفن زباله سرانجام سرنوشت پسماندها نیست و آغازگر مسائل اصلی است گفت: دفن زباله بدین معنی است که خاک با آلودگی همراه می گردد و منابع زیرزمینی بیش از گذشته خطر همنشینی با شیرابه های ناشی از پسماند دفن شده را تجربه خواهد نمود و علاوه بر این مشکل، دفن پسماند در زمین فضای زیادی را اشغال می نماید.

پارسا اضافه نمود: در بسیاری از جلسات و نشست ها اینگونه شنیده و دیده می گردد، که بعضی از مدیران شهری برای رهایی از مسائل و معضلات به وجود آمده ناشی از وضعیت فعلی پسماندهای شهری، به جای دفن پسماند، زباله سوز را پیشنهاد می نمایند و آن را راه چاره مناسب برای رها شدن از آلودگی های ایجاد شده می دانند اما این اقدام به نوعی سوزاندن انرژی پول و ارزش های مالی و فرصت های سرمایه گذاری را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به کشورهای صنعتی جهان از جمله آلمان بیندازیم خواهیم دید بیش از یک دهه است که تبدیل زباله های بلااستفاده به سوخت در آلمان با اقبال روبرو شده است و فقط در نیروگاه برق شهر ماگدبورگ روزانه با سوزاندن زباله برق بیش از 50 هزار واحد مسکونی را همین نیروگاه تامین می نماید.

کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری با تاکید بر اینکه آمارهای داخلی نشان از فاصله زیاد ایران با سایر کشورهای پیشرفته چه در بحث فراوری زباله و چه در بحث بازیافت پسماند دارد توضیح داد: در کشور ما باگذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح مدیریت پسماند و حدود 60 سال از تأسیس اولین کارخانه بازیافت کشور، شهرهای ما هنوز به یک راه چاره بومی و عملی در زمینه مدیریت صحیح پسماند نرسیده اند.

پارسا گفت: مدیریت شهری در شهرهای بزرگ ایران مانند شهر کرج علاوه بر بهره گیری از طرح های تشویقی در زمینه کاهش فراوری پسماند و آموزش صحیح تفکیک، باید از راه چارههای فناورانه که بتوانند به مدیریت پسماند یاری کند بهره بگیرد.

کارشناس ارشد و پژوهشگر مدیریت شهری در سرانجام با تأکید بر اینکه استفاده از نخبگان و مخترعین در ارائه راه چارههای فناورانه بومی در مدیریت پسماند امری لازم است، گفت: بهره گیری از تکنولوژی هوشمند در اندازه گیری مصارف خانوار و بررسی دقیق نوع و حجم پسماندهای خانگی در محلات و بهره گیری از ابزارهای مناسب در جمع آوری با توجه به اطلاعات به دست آمده از هر محله و در نهایت استفاده از اختراعات بومی در حوزه فراوری نفت از کیسه های پلاستیکی راه چارههای قابل اجرا و موثر در مدیریت پسماند است.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 18338

به "پول هایمان را زیر خاک دفن می کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول هایمان را زیر خاک دفن می کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید