هر چه سیگار ارزان تر، درصد سیگاری ها بیشتر

به گزارش مجله سرگرمی، آخرین داده های اداره آمار اروپا نشان می دهد که هر چه قیمت سیگار در کشوری ارزان تر باشد، درصد سیگاری های آن کشور بالاتر است.

هر چه سیگار ارزان تر، درصد سیگاری ها بیشتر

به گزارش یورونیوز این گزارش قیمت یک پاکت 20 نخی سیگار مارلبورو در هر کشور اروپایی را نشان می دهد و بعد این ارقام را به درصد افراد سیگاری در آن کشور ارجاع می دهد.

ترکیه و بلغارستان که ارزان ترین قیمت سیگار را دارند (زیر 3 یورو برای هر پاکت سیگار)، بالاترین درصد سیگاری ها در اروپا را هم دارند و تقریباً 28 درصد جمعیتشان روزانه سیگار می کشند.

البته این تحقیق نتوانست رابطه میان مرگ های ناشی از بیماری های ریوی و قیمت سیگار را نشان دهد.

برای مثال در لتونی که قیمت یک پاکت سیگار مارلبورو در آن فقط 3.77 یورو است، تقریباً یک چهارم جمعیت روزانه سیگار می کشند. اما در کمال تعجب فقط 2 درصد مرگ ها در این کشور مربوط به بیماری های ریوی است.

در مقابل در بریتانیا که قیمت همان بسته سیگار 11.34 یورو است و درصد سیگاری ها نسبتاً پایین یعنی 13.7 درصد است، بیماری های تنفسی عامل بیش از 14 درصد مرگ ومیرها هستند.

این تفاوت ها را شاید بتوان با تأثیر آلودگی هوا بر سلامت شرح داد. در کشورهایی مانند بریتانیا، دانمارک، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ درصد سیگاری ها نسبتاً پایین است، اما میزان مرگ های ناشی از بیماری تنفسی بالا است. علت شاید این باشد که در این کشورها مردم در معرض میزان های بالاتری از آلاینده های هوا مانند دی اکسید گوگرد نسبت به کشورهای با میزان سیگاری بیشتر و مرگ های تنفسی کمتر هستند.

روز 31 مه (10 خرداد) را سازمان دنیای بهداشت روز بدون دخانیات نامیده است و مضمون سال جاری این روز شیوه های متعدد تاثیر دخانیات بر سلامت ریه افراد در سراسر دنیا است. از جمله خطرات دخانیات که بر آن تاکید می گردد سرطان ریه، بیماری مزمن انسدادی تنفسی، سل، ألودگی هوا و اثر دود سیگار بر نوزادان است.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 25880

به "هر چه سیگار ارزان تر، درصد سیگاری ها بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چه سیگار ارزان تر، درصد سیگاری ها بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید