مجلس در هفته ای که گذشت ، از تصویب تومان تا گذاشتن چارچوب برای نظارت استصوابی

به گزارش مجله سرگرمی، نگاهی به طرح ها و لوایح مهمی که هفته گذشته در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته شده بود.

مجلس در هفته ای که گذشت ، از تصویب تومان تا گذاشتن چارچوب برای نظارت استصوابی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته در روز های یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه جلسات علنی برگزار کرد که اهم موضوعات جلسات آنالیز اصلاح قانون انتخابات، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی برای حذف 4 صفر از پول ملی و قرائت پرونده حسین فریدون بود.

جلسه علنی روز یکشنبه

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به ریاست علی لاریجانی و با حضور 195 نفر از نمایندگان برگزار گردید. این جلسه در حالی به ریاست لاریجانی شروع شد که از ابتدای سال جاری و به دلیل ابتلای رئیس مجلس به بیماری کرونا، مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس راهنمایی جلسات علنی را بر عهده داشت.

نمایندگان در این نشست در جریان آنالیز طرح اصلاح بعضی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر با مواد 5، 4، 2 و 6 این قانون که به ترتیب در چارچوب قرار دریافت نظارت استصوابی شورای نگهبان، اصلاح التزام کاندیدا ها به قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و اسلام، عضویت نداشتن دادستان ها در هیات های اجرایی در مراکز حوزه انتخابیه و افزایش تعداد معتمدین در هیئت های اجرایی مراکز حوزه های انتخابیه موافقت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس در طی آنالیز مواد 7 و 8 طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات با معین حداقل 3 ماه فاصله زمانی برای ثبت نام داوطلبان انتخابات تا روز اخذ رأی موافقت کردند. به همین دلیل نمایندگان طبق ماده 9 مهلت شورای نگهبان را برای رسیدگی به شکایات نامزد های رد صلاحیت شده انتخابات مجلس از 20 روز به 30 روز افزایش دادند.

در ادامه جلسه، هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی لایحه استخدامی شهرداری ها براساس اصل 85 قانون اساسی را اعلام وصول کرد.

در آخر نمایندگان در جهت تامین نظر شورای نگهبان بخش هایی از ماده 23 لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها را اصلاح کردند.

حواشی صحن علنی روز یکشنبه

در جربان آنالیز نظارت استصوابی شورای نگهبان در مجلس، این ماده از قانون با موافقت و مخالفت هایی همراه بود. علی ادیانی نماینده قائم شهر در جریان آنالیز این ماده خواهان حذف عبارت طبق مواد این قانون شد. وی معتقد بود که این عبارت خلاف قانون است، اما علی لاریجانی در پاسخ گفت این موضوع هیچ اشکال شرعی و قانونی ندارد.

علی مطهری نماینده تهران نیز به عنوان مخالف حذف این ماده بیان داشت: با توجه به تصویر شورای نگهبان از اصل 99 قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استصوابی و شامل تمام مراحل اجرایی و تایید و رد صلاحیت ها می گردد بنابراین نمی توان این ماده را حذف کرد والا درخواست بنده و بسیاری از نمایندگان حذف این ماده بود.

نماینده تهران گفت: بنده نظارت استصوابی فعلی را به هیچ وجه قبول ندارم نظارت استصوابی یعنی آنکه براساس اسناد و مدارک صورت گیرد، اما امروز نظارت دل به خواهی و گزافی است که به کشور آسیب می زند به همین دلیل ما در انتهای این ماده قید طبق مواد قانون را اضافه کردیم، چون نظارت استصوابی امری بدون مرز نیست بلکه در چارچوب قانون باشد.

مطهری با بیان اینکه مواد قانونی نمی تواند با هم متضاد باشد، گفت: ما مراجع چهارگانه را برای استعلام در زمان آنالیز صلاحیت ها معین کردیم پس نمی گردد صدر و ذیل این طرح با یکدیگر مغایر باشد در واقع ما در این ماده اصلاحی در نظارت استصوابی ایجاد کردیم.

دهمرده، نماینده زابل هم بعد از علی مطهری به عنوان موافق حذف گفت: قرار بود این طرح به گونه ای باشد که هرکسی به خودش اجازه ندهد گزارش ناصواب درباره کاندیدا ارائه کند ما می خواستیم هزینه این کار را بالا ببریم، اما بعد طرح دستکاری شد. با این ماده و صندلی شورای نگهبان چه می گردد.

بعد از اعلام نظر موافقان و مخالفان، در نهایت این پیشنهاد رای نیاورد و نمایندگان کل ماده دو را تصویب کردند.

جلسه علنی روز دوشنبه

نشست علنی روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه 99 مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 192 نفر از نمایندگان برگزار گردید. در ابتدا سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور جلسه صحن علنی که مهم ترین آن لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور بود را قرائت کرد.

در ادامه نمایندگان مخالف لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور دلایل خود را برای اظهارنظر خود بیان کردند آن ها معتقد بودند که این کار موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور نمی گردد.

در مقابل موافقان اصلاح ساختار نظام پولی و اقتصادی کشور، حذف صفر از واحد پول را موجب افزایش ارزش پول عنوان نموده و این اقدام را کمکی برای برطرف تورم دانستند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که در حمایت از لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور مهمان نشست علنی مجلس شورای اسلامی بود بر تسهیل مبادلات بازرگانی مردم که مهم ترین وظیفه بانک مرکزی است وهمچنین بر اهمیت احیای مسکوکات در کشور که باعث احیای پول ملی در مبادلات ارزی می گردد، تاکید نمود.

در نهایت نمایندگان مجلس با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور موافقت کردند و واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر کرد.

در ادامه جلسه و بعد از قرائت گزارش تخلفات تحصیلی حسین فریدون برادر رئیس جمهور توسط سخنگوی کمیسیون آموزش، نمایندگان با ارجاع موضوع پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکتری به قوه قضائیه موافقت کردند. به همین دلیل نمایندگان با کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران و خدمت ایثارگران دارای مدرک کارشناسی معادل تا 35 سال موافقت کردند.

همچنین نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان در پس اصلاح طرح استفساریه قانون الحاق یک ماده به قانون معین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی با معین تکلیف نیرو های خرید خدمات آموزشی، حق التدریسی و پیش دبستانی موافقت کردند.

حواشی صحن علنی روز دوشنبه

تنها حواشی که مجلس در این روز درگیرآن بود اصرار نمایندگان مجلس بر مصوبه پیشین خود درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، رخ داد.

جلسه علنی روز سه شنبه

آخرین روز نشست علنی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته به ریاست لاریجانی و با حضور 195 نماینده با دستور کار قرار دریافت آنالیز طرح ساماندهی بازار خودرو در روز سه شنبه 16 اردیبهشت ماه برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا نمایندگان در مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 4 و حذف ماده 7 طرح ساماندهی بازار خودرو (واردات خودرو های هیبریدی) موافقت کردند. سپس نمایندگان در جریان آنالیز لایحه تجارت - کتاب دوم: اسناد تجارتی اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاحات این لایحه موافقت و همچنین در جهت تامین نظر این شورای با اصلاح لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، با اصلاحات ویرایشی و ادبی لایحه الحاق دولت ایران به موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مواد غذایی فسادپذیر و تجهیزات خاص کاربردی برای اینگونه جابه جایی ها و همچنین اصلاح موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ اقتصادیات مضاعف و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی در خصوص اقتصادیات های بر درآمد موافقت کردند.

در ادامه نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش، طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیغام نور و همچنین طرح معین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی را اصلاح کردند.

در آخرین ساعات جلسه علنی نمایندگان با اصلاحات ویرایشی لایحه موافقت نامه خدمات هوایی دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت و با اولویت رسیدگی به طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان موافقت کردند.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 89429

به "مجلس در هفته ای که گذشت ، از تصویب تومان تا گذاشتن چارچوب برای نظارت استصوابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس در هفته ای که گذشت ، از تصویب تومان تا گذاشتن چارچوب برای نظارت استصوابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید