ماجرای دامپینگ اینترنتی و ایجاد انحصار

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ثابت معتقدند این که اپراتوری از یک بخش درآمد کسب نموده و بخش دیگری را رایگان عرضه کند، مصداق دامپینگ است که بازار رقابت را محدود و درنتیجه مشتری را در کیفیت و کمیت متضرر می نماید.

ماجرای دامپینگ اینترنتی و ایجاد انحصار

به گزارش خبرنگاران، به اعتقاد شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت ثابت، بالا بودن تعرفه های صوت به دامپ بازار توسط اپراتورهای تلفن همراه یاری می نماید و آن ها با حاشیه سودی که از صوت دارند، حاشیه سود پایین اینترنت را پوشش می دهند. درصورتی که اگر تعرفه صوت موبایل واقعی و مانند اینترنت ثابت که به طور متناسب کم شده، کاهش پیدا کند، تعرفه اینترنت موبایل هم واقعی می گردد.

از طرفی پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی موجب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت باشد و این موضوع باعث شده برخی از شرکت های FCP و ارائه دهنده اینترنت ثابت کم کم دچار مسائل مالی و از بازار خارج شوند و درنتیجه مشترکشان را از دست بدهند و اگر این شرکت ها نتوانند کارشان را حفظ نمایند، این صنف دچار بحران خواهد شد.

اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می نمایند

در این راستا، حسین ریاضی - مدیرعامل یک شرکت اینترنتی - اظهار کرد: زمانی که موبایل در ایران راه اندازی شد، گران ترین تعرفه بین شهری ارتباط صوت روی سیم برای تلفن یعنی از آستارا تا بندرعباس را برای تعرفه موبایل قرار دادند. اکنون هزینه برقراری تماس با تلفن ثابت دقیقه ای چهار تومان اما با موبایل 60 تومان است. در حالی که اکثر کسانی که از موبایل برای تماس استفاده می نمایند، در یک شهر هستند و تعداد تماس های بین شهری بالا نیست.

وی با بیان این که در حال حاضر اپراتورها سرویس صوت را با گران ترین نرخ عرضه می نمایند، گفت: موبایل در ابتدا یک ابزار لوکس بود و بحث دیتا هم مطرح نبود، اما اکنون مردم مجبورند از موبایل استفاده نمایند. به همین دلیل اگر اپراتوری که درآمد خوبی از مکالمات دارد، بخواهد پیشنهاد دیتای ارزان بدهد که مشترکش به اپراتور دیگری مهاجرت نکند، طبق قوانین تجارتی دامپینگ انجام داده است.

ریاضی با بیان این که باید یک بازار رقابتی بین اپراتورها برقرار باشد، تاکید نمود: ما هیچ گاه از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نخواستیم تعرفه ای را بالا ببرد، یا پایین بیاورد، اما با این که اپراتوری از یک بخش درآمد کسب نموده و بخش دیگری را رایگان عرضه کند، مخالفیم. قواعد تجارت جهانی و ایران مخالف دامپینگ است، زیرا دامپینگ بازار رقابت را محدود می نماید که درنتیجه مشتری در کیفیت و کمیت متضرر می گردد.

سرویس های رایگانی که انحصار ایجاد می نماید

در این راستا بعضی از شرکت ها شبکه موبایل و دیتا ندارند و صرفا در کار VOD و سرویس های ویدیویی هستند. اگر اپراتور موبایلی که از بخش دیتا منفعت خوبی می برد یا درآمد خودش را در صوت دارد، بخواهد خدمات VOD را به صورت رایگان در اختیار مشترکانش قرار دهد، به کسب وکارهای دیگر لطمه می زند و علاوه بر ایجاد انحصار، شرکتی که همه کسب وکارش ارائه محتوای تصویری است و انتظار دارد مشترک حق اشتراک ماهیانه بدهد، متضرر می گردد.

ظرف 10 سال اخیر بازار حوزه ICT همه کشورها روند رشد چند 10 برابری داشته و بسیار بزرگ شده اما این بزرگ شدن در بخش مکالمات نبوده، بلکه عمده اش در پهن باند بوده است. اما یکی از دلایلی که در کشور ما در بحث فیبر و FTTX سرمایه گذاری نشده، این است که درآمدی که باید از توسعه فیبر اپراتور عاید گردد، کفاف سرمایه گذاری در این حوزه را نمی دهد.

برخی کارشناسان درباره پیشنهاد ادغام شرکت های FCP (شرکت های ارایه نماینده اینترنت ثابت) معتقدند که ادغام شرکت ها همیشه باعث ایجاد تمرکز در سرمایه گذاری گردد. در خارج از ایران هم این موضوع وجود دارد و با این کار می توان شرایط را بهبود داد که جنبه های مختلف دارد؛ یک جنبه اش این است که کسب وکارهای کوچک ادغام شوند و کسب وکارهای بزرگ تر ایجاد نمایند که بتواند راه روشن تری برای پیشرفت داشته باشند. اما اتحاد FCP ها و اصلاح تعرفه ها مکمل هم هستند و تناقضی با هم ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ماجرای دامپینگ اینترنتی و ایجاد انحصار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای دامپینگ اینترنتی و ایجاد انحصار"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید