سریال حکایت های کمال به بچه ها چه موضوعاتی را آموزش می دهد؟، انتقاد نویسنده سریال از بی توجهی مسئولان به تولید آثار فرهنگی برای کودک

به گزارش مجله سرگرمی، نویسنده سریال حکایت های کمال از بی توجهی مسئولان به تولید آثار فرهنگی برای بچه ها انتقاد کرد.

سریال حکایت های کمال به بچه ها چه موضوعاتی را آموزش می دهد؟، انتقاد نویسنده سریال از بی توجهی مسئولان به تولید آثار فرهنگی برای کودک

سید حسین امیرجهانی نویسنده سریال حکایت های کمال در گفت و گو با خبرنگار ،پیرامون این سریال گفت: برای نگارش این سریال همزمان با چند نویسنده درباره قصه ها صحبت می کردیم و هر کدام از دوستان که طرحی داشتند مطرح می کردند و به نگارش می رسیدیم. مبنای ما در ابتدای امر، کتاب حکایت های کمال بود، اما همان طور که می دانید تفاوت بسیاری بین متن ادبی و متن نمایشی وجود دارد و برای اینکه ادبیات داستانی به ادبیات نمایشی تبدیل شود یک پروسه خلاقانه را طی می کند. سریال حکایت های کمال مجموعه ای از کتاب بوده است و از این جهت شاهد تفاوت های فاحش بین این دو اثر هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین چیزی که در فیلمنامه حکایت های کمال از اصل کتاب مشتق شده، حال و هوا و فضای نوستالژی آن است و این بدین خاطر است که قالب این داستان ها کوتاه بودند. ما به عنوان فیلمنامه نویس این فرصت را داشتیم که قصه خودمان را بگوییم و دغدغه ها و خاطرات خود را وارد قصه ها کنیم.

نویسنده سریال پدر با بیان اینکه در این سریال مخاطب هدف ما علاوه بر بچه ها و بزرگسالان نیز بوده اند، گفت: کودکی کمال،کودکی غالب ما بوده است. از این جهت برای ما اهمیت زیادی داشت که بزرگسالان را با خودمان همراه کنیم به این دلیل که کودکی کمال بخشی از خاطرات بزرگتر ها بوده و از سوی دیگر بخش گمشده کودک و نوجوان امروز است که نسبت به آن واکنش دارد. این چیزی است که نسل گذشته آن را زندگی کرده است و کودک امروز از آن محروم و دریغ شده است.

امیرجهانی ادامه داد: کودکی کمال فضای جذابی برای فرزندان ما به تصویر می کشد که دلشان می خواست مثل پدر و مادرشان در کوچه و خیابان کودکی کنند و بازارچه و مدرسه های بزرگ را تجربه کنند. اما در تربیت کودک این مشکل را داریم که زندگی شهری آپارتمانی این روابط را از کودک سلب می کند. متأسفانه خانواده مدرن امروز اعتماد به نفس کودک و نظام آموزشی خلاقیت را از کودک می گیرد حتی جلوی فکر کردن را از او گرفته ایم و در فضای خانه به دلیل تک فرزندی بچه ها، از روابط بین دوستان آگاهی نداریم که این یک خطر بزرگ برای نسل آینده این کشور است که قرار است بچه ها ما آن را بسازند.

نویسنده سریال چرخ و فلک در مورد محور محتوایی سریال حکایت های کمال توضیح داد: برای ما به عنوان نویسنده، خیلی مهم بود که بچه فکر کردن را یاد بگیرد. پس در قدم اول باید چرایی و دلیل مسائل را سؤال کند. همین سؤال کردن ها باعث ایجاد فکر می شود و این افکار بعد از مدتی تبدیل به رفتار بچه ها و نوجوانان می شود. همه این اتفاقات برای کمال قصه ما در فضای یک خانواده شاد و پر از امید شکل می گیرد. خیلی مهم است که ما در سریال ها و کار های نمایشی شاهد یک خانواده کامل باشیم. متاسفانه در غالب سریالها، ما شاهد یک خانواده ناقص هستیم. یا یکی از والدین مرده اند و یا از هم جدا شده اند. گویا نمی توانیم و یا نمی خواهیم با یک خانواده کامل قصه بگوییم. این در حالی است که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما خانواده همه چیز است.

امیرجهانی در ادامه اضافه کرد: کودک امروز خیلی متفاوت از دو دهه گذشته است و نکته تاسف برانگیز این است که در زندگی امروز دسترسی ما به خانواده هایمان کم شده است. این در حالی است که دسترسی کانال های فرهنگی بیگانه به فرزندان و خانواده ما بیشتر از خود ما شده و آن ها از طریق فیلم، انیمیشن، بازی کامیپوتری و ... مدام خوراک فرهنگی در اختیار خانواده و فرزندان ما می گذارند اما بچه ها ما به منابع فرهنگی خودمان دسترسی ندارد، اما همین بچه ها به کالا های فرهنگی غربی دسترسی آسان دارند و این یک خطر بزرگ برای جامعه ماست. بدین جهت ما در این سریال سعی کردیم بر روابط داخل خانواده و فرهنگ و آئین های خانوادگی و مساله محله تمرکز بیشتری داشته باشیم و قصه هایمان را روی آن ها بنا کنیم.

نویسنده سریال برسر دوراهی اضافه کرد: در اینکه برای رسیدن به این هدف و طی این راستا چقدر پیروز بودیم را باید مخاطب بگوید. اما مسئله تاسف آور این است که متولیان فرهنگی کشور، کار برای کودک را جدی نمی گیرند. در حالی که حتی رهبری هم تاکید داشتند که اگر مسئولان از اهمیت کار فرهنگی برای کودک آگاه باشند از خواب و زندگی خود برای این کار خواهند زد. بخاطر اینکه ریشه شکل گیری کاراکتر یک آقازاده رانت خوار، وکیل و وزیر درستکار و یا سیاستمدار و تاجر ریشه در کودکی دارد. پس اگر صدا و سیما به دنبال تربیت نسل سالم، باهوش، انقلابی و مومن است باید سریال سازی برای بچه ها و نوجوانان را جدی بگیرد وگرنه سریال برای نسل بزرگسال صرفا می تواند برای خانواده ها سرگرمی ایجاد کند؛ موضوعی که لازم است، اما کافی نیست.

حسین امیرجهانی در سرانجام و در مورد ادامه کار و ساخت فاز دوم سریال حکایت های کمال گفت: اگر قرار باشد این سریال در همین نقطه به سرانجام برسد، قطعا ناقص مانده و هدف نهایی حاصل نخواهد شد. بخاطر اینکه ما برای رسیدن به اهداف محتوایی، سه فاز و سه دوره زمانی برای این کار در نظر گرفته بودیم. حالا تصمیم با مسئولان تلویزیون است که چقدر بخواهند برای فرهنگ سازی نسل آینده هزینه کنند. به هر حال آینده فرهنگی کشور مانند حوضچه آبی پیش روی ما و سرویس های فرهنگی بیگانه است. هر کدام از ما می توانیم در این حوضچه با برداشتن از آن و یا با افزدون به آن موج ایجاد کنیم .در هر حال این موج ایجاد خواهد شد اما باید دید ما چه می خواهیم.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62331

به "سریال حکایت های کمال به بچه ها چه موضوعاتی را آموزش می دهد؟، انتقاد نویسنده سریال از بی توجهی مسئولان به تولید آثار فرهنگی برای کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال حکایت های کمال به بچه ها چه موضوعاتی را آموزش می دهد؟، انتقاد نویسنده سریال از بی توجهی مسئولان به تولید آثار فرهنگی برای کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید