روز دانشجو، روز رهروان راه علم و دانش

به گزارش مجله سرگرمی، پاییز، فصل زیبا و رنگارنگی است، فصلی که آغازگر رویدادهای تازه بوده و در دل این همه زیبایی، ممکن است حوادثی تلخ را هم به خود دیده باشد. برگ ریزان پاییز همیشه برای ما زیباست، ولی وقتی به تقویم رسمی کشورمان نگاه می کنیم، چشمان ما روی روزی در آذرماه میخکوب می شود، روز 16 آذر که به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. برای اینکه بدانید روز دانشجو چه روزی است، نخست باید بدانید که در روز دانشجو، دانشجویانی که به عشق علم آموزی به دانشگاه رفتند، سرزمینشان را با خون خود رنگین و نام خود را در تاریخ جاودان کردند. اهمیت روز دانشجو، بیشتر ارج نهادن بر مقام انسان هایی است که امید داشتند، روزی آینده ساز ایران خود باشند ولی حال، در آغوش گرم خاک خفته اند و این وظیفه خطیر را بر دوش نسل بعد از خود گذاشته اند.

روز دانشجو، روز رهروان راه علم و دانش

تاریخچه روزی تاریخی و تلخ (روز دانشجو یا 16 آذر)

در حدود سال 1320 هجری شمسی و پس از سقوط حکومت رضا شاه، فضایی آزاد و آرام در دانشگاه ها شکل گرفت. بیش از نیمی از دانشجویان هوادار حزب توده بودند و گروه های سیاسی مختلفی در دانشگاه شکل گرفتند. در دوران دکتر مصدق وفعالیت همه جانبه حزب توده، کارهای آن ها به میدان دانشگاه ها کشیده شد. بعد از اتفاقات 28 مرداد 1332 سازمان های سیاسی برای دوره کوتاهی تحت عنوان نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهرات در دانشگاه و همچنین بازار در اعتراض به محاکمه مصدق شکل گرفت. بعد از این دوران اعلام شد که روابط ایران و کشور انگلستان از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون رئیس جمهور کشور آمریکا به سرزمین مادری ما خواهد آمد. این موضوع بهانه لازم برای تجمعات را فراهم کرد. دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس ها پرداختند و محوطه دانشگاه تهران را متشنج کردند. نیروهای ویژه ارتش پس از هجوم به دانشگاه به کلاس های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی کردند و سه دانشجو به نام های احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا کشته شدند. دانشجویان پس از آن، هر سال در روز دانشجو و برای پاسداشت اهمیت روز دانشجو، گردهمایی های دانشجویی به راه می انداختند و در واقع 16 آذر یا روز دانشجو را گرامی می داشتند.

اهمیت این روز تاریخی و انسان ساز

به مناسبت گرامیداشت اهمیت روز دانشجو یا روز 16 آذر بهتر است بدانیم که جوانان امروز کشور ما هنگامی که در راه علم و تحصیل گام برمی دارند، علاوه بر کوشش و کوشش در آموختن علوم و فنون و افزودن دانش باید ارزش هایی را به نمایش بگذارند، ارزش هایی چون امید، اعتماد به آینده و نیز خودسازی فکری و اخلاقی. دانشجو در هر رشته ای که تحصیل می کند، باید به اصول و قواعد اخلاقی پایبند باشد. شکل گیری این روحیه در جامعه سبب می شود که گروهی همدل و هم فکر با آرزویی مشترک به وجود آیند تا بتوانند در پناه علم و دانش سرزمینی رویایی برای خود و مردمشان بسازند، سرزمینی به دور از مشکل و بحران، سرزمینی به دور از آلودگی و ناپاکی و به عبارتی سرزمینی مملو از پاکی و جاودانگی عشق. اهمیت جایگاه و نقش دانشجو باعث شده تا این افراد بیش از افراد دیگر در معرض خطا و انحراف قرار داشته و لازمه سلامت این جریان، شناخت آفت ها و انحرافات پیش رو است. با مطالعه این مقاله خواهید دانست که روز دانشجو چه روزی است.

کلام آخر به مناسبت روز دانشجو

16 آذر یا روز دانشجو هر سال فضایی غم بار دانشگاه های کشور را فرا می گیرد. سر در دانشگاه را تزئین می کنند، عکس شهدای روز دانشجو را به دیوار می زنند، از دانشجویان که آینده سازان کشور هستند با نثار شاخه گل و شیرینی استقبال می کنند، در محیط دانشگاه سخن رانی و جلسات متعدد برگزار می شود و در پاسداشت این روز مقالات زیادی به قلم تحریر در می آیند تا اثبات کنند که دانشجویان و کوشش آنان برای کسب علم و دانش چقدر مهم بوده و آنان هستند که سرزمینی امن و آرام برای ما می سازند. در خاتمه شعری زیبا نیز ضمیمه مطلب اهمیت روز دانشجو کرده و اینچنین این مطلب را به خاتمه می بریم:

در محل ما دو تا داداش بود

قوت غالب هم بر آن ها آش بود

آن یکی ساکت ولی باهوش بود

این یکی پر حرف و بازیگوش بود

اولی رفت و پی بازار شد

دومی هم روزگارش زار شد

دومی چون در پی تحصیل رفت

جون و قوت هم در او تحلیل رفت

روی هر تست جدیدی می پرید

هر کتاب تازه بود او می خرید

چندسالی پشت کنکوری گذشت

سن شادابی و پر شوری گذشت

تا که او فارغ از این کنکور شد

از سواد و علم و دانش دور شد

چونکه دانشگاه او آزاد بود

واحد شهر قلی آباد بود

او سر بابای خود را تاس کرد

تا که ترم اولش را پاس کرد

بهر نمره در پی استاد رفت

پول بابایش همه بر باد رفت

هر قسم، آیه که می شد خورده بود

تک تک فامیل هایش مرده بود

پای برگه عمه اش را خاک کرد

نمره مشروطی اش را پاک کرد

بعد ترم پنج بابا خسته شد

هر حسابی داشت دیگر بسته شد

خسته شد از ترم و درس و شهریه

چونکه پولش بود بیش از مهریه

آخرش بابای او بیچاره شد

جیب شلوارش ز ده جا پاره شد

فقر خود را آن پدر ابراز کرد

با خدایش قصه هایش باز کرد

از فراق پول و جیب زار گفت

از غم و رنج فلاکت بار گفت

گفت: یا رب پول من بر باد رفت

کلهم سرمایه مازاد رفت

کاش فرزندم خدا، معتاد بود

تا که دانشگاه او آزاد بود

کاش جای این دو چشم پر گناه

یا به جای صورتی چون قرص ماه

یک دو جین کلیه می دادی به ما

یا که می کردی مرا از غم رها

آخرش هی گفت و هی او گریه کرد

از خدا تنها طلب سرمایه کرد

شاعر: مرتضی رحیمی

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: همگردی
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62512

به "روز دانشجو، روز رهروان راه علم و دانش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز دانشجو، روز رهروان راه علم و دانش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید