راه حل غیرتهاجمی برای پاک کردن خاطرات ناخوشایند

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - محققان انجمن پیشبرد علوم آمریکا نشان دادند که فعال سازی مجدد خاطرات ناخوشایند برای یک شخص و استفاده همزمان از داروهای بیهوشی موجب کمرنگ شدن آن خاطرات و دشواری در یادآوری آن پس از 24 ساعت می گردد.

راه حل غیرتهاجمی برای پاک کردن خاطرات ناخوشایند

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری یورک الرت، اختلال مرتبط با استرس معمولا با یادآوری تجربیات حوادث ناخوشایند، ارتباط دارند. یکی از راه حلهای درمان این نوع اختلالات، تضعیف خاطرات مرتبط با حوادث خاص است. اما این کار امری سخت و چالش برانگیز است. در تحقیقاتی که اخیرا روی حیوانات انجام گرفته، معین شده است که فعال سازی موقت یک خاطره تثبیت شده همزمان با بازسازی آن در ذهن جانور می تواند وضعیت ذخیره ذهنی آن را به گونه ای تغییر دهد که امکان ویرایش خاطره و تضعیف آن فراهم گردد.

محققان برای آنالیز این مکانیزم در مغز انسان، از 50 داوطلب سالم یاری گرفتند و برای آن ها دو مجموعه از تصاویر را به همراه داستان مربوط به هر مجموعه پخش کردند. پس از یک هفته، خاطره مربوط به یکی از این مجموعه ها را در ذهن داوطلبان فعال کردند. بلافاصله پس از فعال سازی خاطره، مقدار معینی داروی بیهوشی موسوم به پروپوفول به صورت وریدی به داوطلبان تزریق شد.

به منظور آنالیز میزان اثرگذاری این تکنیک، داوطلبان به صورت تصادفی در دو گروه دسته بندی شدند. سپس توانایی یادآوری خاطره مربوط به هردو مجموعه تصاویر در گروه اول، بلافاصله پس از تزریق داروی بیهوشی مورد آنالیز نهاده شد. اما آنالیز این قابلیت برای گروه دوم پس از 24 ساعت انجام گرفت.

در نتیجه این آنالیز ها معین شد اعضای گروه دوم، پس از 24 ساعت قادر نبودند که خاطره فعال شده را با وضوح خاطره فعال نشده به یاد بیاورند.

به گفته محققان این تکنیک یک راه حل غیرتهاجمی و موثر برای کاهش اثر استرس زای خاطرات ناخوشایند محسوب می گردد.

نتایج این تحقیقات در توسعه روش های درمانی جدید برای انواع اختلالات از جمله اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) کاربرد دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

علمی **9259**9189

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: ایرنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17127

به "راه حل غیرتهاجمی برای پاک کردن خاطرات ناخوشایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل غیرتهاجمی برای پاک کردن خاطرات ناخوشایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید