دغدغه جهرمی برای خدمات VOD ها

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، صندلی قانونگذاری برای مجوزهای فراوری محتوای چند رسانه ای از جمله صوت و تصویر فراگیر و VOD ها (ویدئو درخواستی) در کشور معین نیست و فعالان این حوزه تکلیف خود را نمی دانند.

دغدغه جهرمی برای خدمات VOD ها

با وجود آنکه موضوع فعالیت تلویزیون های اینترنتی و VOD ها موضوعی فرابخشی محسوب می گردد، فقدان یک دستورالعمل معین در مورد ابعاد فعالیت و محتوای این رسانه نوظهور، سبب شده تا نظارت در این بخش توسط یک متولی معین انجام نگردد و مسئولان قوا از قوه قضاییه تا مجریه درباره آن تصمیم گیری و اظهارنظر نمایند.

از آنجا که در پی شیوع ویروس کرونا و با خانه نشین شدن مردم، موضوع استفاده از تلویزیون های اینترنتی و VOD ها شدت یافته این سوال مطرح می گردد که نظارت بر محتوا و فراوریات مربوط به آن، توسط کدام نهاد صورت می گیرد.

اوایل هفته جاری و به دنبال تعطیلی مدارس و دانشگاهها در پی شیوع کرونا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که از مدیران تلویزیون های اینترنتی خواسته تا آخر هفته، بخش مخصوص بچه ها و بعضی فیلم ها وسریال ها را برای کاربران رایگان نمایند.

در ادامه تمهیداتی که در این رابطه از سوی محمدجواد آذری جهرمی برای ترغیب مردم به خانه نشینی و جلوگیری از شیوع کرونا عنوان شد، تلویزیون های اینترنتی موافقت کردند که ارائه خدمات رایگان خود را تا سرانجام سال ادامه دهند و ترافیک مصرفی این تلویزیون ها نیز برای کاربران نیم بها محاسبه گردد.

با این اقدام به نظر می رسد که وزیر ارتباطات مهر تاییدی بر فعالیت این خدمات دهندگان در کشور زده و عملکرد آنها را تضمین نموده است.

از سوی دیگر سوال اساسی این است که صندلی قانونگذاری برای مجوزهای فراوری محتوای چند رسانه ای (VOD ها) کجاست و آیا وزارت ارتباطات که دغدغه ارائه خدمات از سوی VOD ها را دارد، بر عملکرد فعالیت این خدمات دهندگان و کیفیت فراوری محتوای آنها نیز نظارت خواهد داشت؟

شاید به نظر برسد که ممیزی محتوای صوت و تصویر فراگیر باید قبل از انتشار بر عهده وزارت ارشاد باشد، اما با توجه به آنکه در فضای اینترنت، این امکان وجود ندارد که قبل از نشر بتوان برای هر سامانه فراورینماینده محتوا مجوز صادر کرد، رویه وزارت ارشاد نیز در این خصوص معین نیست.

نبود متولی معین در این بخش در حالی است که بهمن ماه سال جاری رئیس قوه قضاییه طی بخشنامه ای اعلام نمود که باید تمامی فراورینمایندگان محتوای فراگیر صوت و تصویر در کشور (تلویزیون اینترنتی و VOD ها) از سازمان صدا و سیما مجوز دریافت نمایند. اما اندکی بعد رئیس جمهور در واکنش به این بخشنامه، مطرح کرد که اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.

با این حال اما شواهد نشان می دهد که این شورا نیز تا به امروز مصوبه و دستورالعمل معینی برای فعالیت این خدمات در کشور نداشته و فعالیت فراورینمایندگان محتوای فراگیر همچنان دارای ابهاماتی است.

به هرترتیب با توجه به تبلیغات وسیعی که وزیر ارتباطات از عملکرد تلویزیون های اینترنتی دارد و در کنار سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صدا و سیما و وزارت ارشاد، پای کار آمده تا کاربران را به استفاده بیشتر از این خدمات ترغیب کند، این سوال مطرح می گردد که اگر این خدمات دهندگان تخلفی داشته باشند و یا محتوایی که ارائه می دهند، مناسب و مطلوب نباشد، آیا وزارت ارتباطات جوابگو خواهد بود و یا خیر.

به هر ترتیب موضوع تلویزیون های اینترنتی و صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یک موضوع جدید است و به دلیل فراگیر شدن این موضوع در ایران و به روز شدن هر لحظه محتوا در فضای مجازی و رسانه های دیجیتال، باید برای آن متولی معینی معین گردد که هم این خدمات دهندگان بتوانند از یک نهاد معین، مجوز دریافت نمایند و هم نظارت بر فعالیت و فراوری محتوای آنها از سوی نهاد معینی صورت گیرد.

گفتنی است که خبرنگاران برای آنالیز بیشتر جوانب امر و برطرف ابهامات در این زمینه سراغ مسئولان وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی رفت اما تلاشها در این زمینه تا به امروز بی نتیجه مانده و مسئولان این دو نهاد، حاضر به جوابگویی در این باره نشدند.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 74655

به "دغدغه جهرمی برای خدمات VOD ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه جهرمی برای خدمات VOD ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید