برنامه های شهرداری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برنامه های شهرداری در حوزه کاهش آلودگی هوا را تشریح کرد.

برنامه های شهرداری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت

به گزارش خبرنگاران، محسن پورسیدآقایی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از برنامه ها و اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در خصوص کاهش آلودگی هوا گفت: سال گذشته هشت روز وضعیت هوای تهران ناسالم برای همه گروه ها بود و تنها 14 روز هوای پاک داشتیم.

وی با بیان اینکه معمولا در نیمه دوم سال که غلظت آلودگی هوا بیشتر می گردد که حدودا از آبان تا بهمن ماه را در بر می گیرد، شاهد وضعیت ناسالم هوا در پایتخت هستیم، گفت: بر همین اساس باید از ابتدای آبان تا سرانجام سال برنامه های خود را بر کاهش آلودگی هوا متمرکز کنیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه خوشبختانه توانستیم میزان دی اکسید گوگرد را تقریبا از هوای شهر تهران حذف کنیم، گفت: با حذف گوگرد از سوخت توانستیم عدد آلودگی گوگرد را به PPB7.17 برسانیم.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی، خسارت آلودگی هوای تهران سالانه بیش از 2 میلیارد و 600 میلیون دلار است، گفت: شهرداری تهران به دولت طرحی ارائه کرد که معادل 2 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می گردد تا زیان دو میلیارد و 600 میلیون دلاری را نبینیم.

وی با بیان اینکه طرحی داشتیم برای کاهش آلودگی هوا که در آن به 7000 میلیارد تومان بودجه در سال احتیاج داشتیم، گفت: قرار بود دولت بخشی از آن را تامین کند و مابقی نیز از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین گردد، اما متاسفانه نشد.

وی با بیان اینکه بانک جهانی در گزارش خود راهکارهایی را مشخصا برای تهران برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد کرد که اعم از نوسازی ناوگان سنگین، نصب فیلتر دوده، توسعه طرح کاهش و ... بود، گفت: اعتبار مورد احتیاج ما برای حل آلودگی هوای تهران چیزی حدود 7500 میلیارد تومان بود که می بایست بخشی از آن توسط دولت تامین می شد که نشد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه بدترین حالت در آلودگی هوا متعلق به سال 94 بود که 19 روز سکون کامل وارونگی را شاهد بودیم، گفت: اگر این برنامه ها اجرا گردد، دیگر شاخص های قرمز نخواهیم داشت و شاهد تعطیلی مدارس نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته برنامه ای را به دولت ارائه کردیم اما در بودجه محقق نشد، گفت: اما سه اتفاق رخ داد که یکی از آنها اجرایی شدن طرح کاهش در کل تهران بود و دیگری این بود که جرایم هدایت و رانندگی برای اولین در جهت توسعه حمل و نقل عمومی صرف می شد که حدود 173 میلیارد تومان ابلاغ گردیده است.

به گفته وی، دولت اجازه داد که برای اولین بار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی منتشر گردد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در شهر تهران سه مصوبه برای برطرف آلودگی هوا داریم که جدیدترین آنها تخفیف 90 درصدی به خودروهای برقی و تخفیف 20 درصدی به خودروهای دارای معاینه فنی برتر در طرح ترافیک جدید بود، گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا انجام خواهد شد، اجرای فاز دوم طرح کاهش از آبان ماه است که معاینه فنی در کل شهر تهران به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته کنترل می گردد.

وی با بیان اینکه معاینه فنی خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تردد می کردند، کنترل می شد، گفت: حالا با مصوبه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا می توانیم در تمام سطح شهر باشیم.

وی با بیان اینکه مبادی ورودی شهر به دوربین ثبت تخلف مجهز گردیده است، گفت: 46 سامانه دوربینی طراحی گردیده و مناقصه خرید دوربین نیز در حال برگزاری است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه یکی از مسائل دوربین ها، عدم رویت پلاک در شب بود، اما حالا تمام دوربین ها به پرژکتور مجهز گردیده اند، گفت: همچنین 870 دوربین ثبت تخلف به کد جریمه معاینه فنی مجهز گردیده اند.

وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی به دستگاه های جدید و حساس برای کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین مجهز گردیده اند، گفت: طرح ترافیک جدید نتایج خوبی داشته است که یکی از این نتایج این است که 257 هزار خودرو معاینه فنی گرفته اند و 60 هزار خودروی زیر چهار سال که مشمول معاینه فنی نبودند نیز توانستند معاینه فنی برتر بگیرند، اما متاسفانه باید اعلام کنم که 55 درصد این خودروها موفق به دریافت معاینه فنی برتر در مرحله اول نگردیده اند.

وی با بیان اینکه در آنالیز خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می نمایند دریافتیم که کمتر از 500 خودروی تردد نماینده در محدوده معاینه فنی ندارند، گفت: خوشبختانه پلیس پذیرفته است که از ابتدای آبان ماه ناوگان دیزلی سنگین فاقد معاینه فنی را متوقف و اعمال قانون کند و همچنین استانداری به تمام وزرا بخشنامه ای را ارسال نموده است که اجازه ندارند با هیچ شرکت پیمانکاری که خودروهایش برگه معاینه فنی ندارد، کار نمایند و به آنها پول پرداخت نمایند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی نیز متعهد گردیده است که از اول مهرماه خودروهای بدون برگه معاینه فنی را اجازه تردد ندهد، گفت: نصب فیلتر بر 700 اتوبوس بی آر تی نیز در دستور کار قرار گرفته است و همچنین در نظر داریم اتوبوس های بخش خصوصی را از طریق پرداخت پیمایشی تشویقی به نصب فیلتر دوده مجاب کنیم.

وی با بیان اینکه قرارداد طرح کلید به کلید موتورسیکلت ها در حال اجرا است، گفت: بر این اساس، موتورسیکلت های کاربراتوری با صرف هزینه یک میلیون تومان به انژکتوری تبدیل می شوند و اگر این اتفاق مهم رخ دهد، میزان آلودگی آنها از 15 گرم بر کیلومتر به زیر 5 گرم در کیلومتر می رسد که اتفاق خوبی است.

وی با بیان اینکه بحث نصب 2000 کاتالیست را بر روی تاکسی ها در نظر داریم، گفت: همچنین در نظر داریم که شهرداری تهران 5000 دستگاه موتورسیکلت خریداری کند و به صورت قسطی آنها را به سامانه های حمل بار موتوری واگذار کند.

وی با بیان اینکه تاکسی های فرسوده عملا بعد از 10 سال نمی توانستند معاینه فنی را پاس نمایند و جریمه می شدند، گفت: با همکاری پلیس و استانداری اگر تاکسی ها تا اول مهرماه معاینه فنی اخذ نمایند، جرایم آنها در حوزه معاینه فنی بخشیده می گردد.

به گزارش خبرنگاران، پورسیدآقایی همچنین با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون برنامه جامعی ارائه نگردیده بود که همگان بدانند با چه هزینه و برنامه ای می توان آلودگی هوای تهران را کاهش داد، گفت: برای کاهش آلودگی هوا به دو میلیارد دلار بودجه احتیاج داریم که ظرف مدت چهار سال آلودگی کاهش یابد، اما از مجلس و سازمان برنامه و بودجه بپرسید که چرا این رقم اختصاص داده نگردیده است.

وی گفت: نمی توانم بگویم که چه میزان از آلودگی هوا کاهش می یابد، اما 70 درصد آلودگی تهران ناشی از خودروها است و با این برنامه ها می توانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برنامه های شهرداری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های شهرداری برای کاهش آلودگی هوای پایتخت"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید