ازدواج ساده؛ مهربانی مفصل

به گزارش مجله سرگرمی، مریم عزیزی- ارومیه - خبرنگار :این روزها آمار و ارقام حکایت از کاهش ازدواج در بین جوانان دارد که آذربایجان غربی هم از این شرایط دور نمانده است.

ازدواج ساده؛ مهربانی مفصل

همه ما خوب می دانیم این اتفاق مبارک طی سال های اخیر تبدیل به یک کابوس شده است که می توان علل مختلفی همچون بالا بودن هزینه های تأمین معاش و تشکیل زندگی، ترس از دست رفتن استقلال، تأمین اشتغال و مسکن و برطرف نیازهای احساسی به وسیله شبکه های اجتماعی را برای آن نام برد. اگرچه شاید بیشتر افراد تصور نمایند مسائل مالی ریشه اصلی تأخیر در ازدواج جوانان است، این چنین نیست و باید در این باره بیشتر تأمل کرد؛ چراکه در ایام قدیم اگرچه وضعیت مالی جوانان آنچنان عالی نبود اما درک تعهد باعث تحکیم زندگی می شد. امروزه چه بسا در بسیاری از موارد شاهد هستیم حتی جوانانی که وضعیت مالی مناسبی دارند هیچ رغبتی برای ازدواج نشان نمی دهند.

بر این اساس در هفته ازدواج سال جاری (12 تا 18 مرداد) بسیاری از مسئولان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان غربی به دنبال راهکارهایی برای افزایش ازدواج در استان هستند. اتفاقی که طی سال های اخیر روند منفی در پیش گرفته و آذربایجان غربی را در میان استان های تک رقمی در کاهش ازدواج قرار داده است. چیزی که جز با فراهم کردن زمینه های ازدواج و تسهیل امور جوانان با توجه به شعار هفته ازدواج سال جاری - ازدواج ساده؛ مهربانی مفصل - میسر نخواهد شد.

  • شبکه های مجازی و بی رغبتی به ازدواج

مسئولان شبکه های اجتماعی را یکی از علت های اصلی افزایش طلاق و کاهش ازدواج می دانند و در گزارش عملکردهای خود به برگزاری همایش ها و کارگاه های مختلف برای ترویج ازدواج در بین جوانان اشاره می نمایند. حال این سوال مطرح است که آیا برگزاری همایش و کارگاه ویژه ازدواج می تواند راهکار این مشکل باشد؟ بی شک می توان گفت خیر؛ چراکه چنین برنامه هایی فقط می توانند موثر باشند و اغلب افرادی در چنین محافلی شرکت می نمایند که مسئله ای با ازدواج ندارند. یکی از روان شناسان با تأیید این شرایط به موانع اصلی ازدواج اشاره می نماید و می گوید: رواج ازدواج موقت بین جوانان، حاکم بودن باورها و تجربه های ناپیروز و مسائل فرهنگی از جمله موانع ازدواج هستند که در تکمیل آن می توان به بی برنامه بودن جوانان هم اشاره نمود.

صفرگل صنملو ادامه می دهد: بعضی جوانان در انتخاب شریک زندگی خود ناپیروز هستند و اغلب هدف مشخصی ندارند که می توان با فرهنگ سازی مناسب، گام موثری برای افزایش ازدواج پیروز برداشت. وی با اشاره به هزینه های بالا و وضعیت مالی بیان می نماید: بهتر است مسئولان هماهنگی های لازم را با سالن های عروسی، گل فروشی ها و آرایشگاه ها انجام دهند تا تعرفه های خود را پایین بیاورند و قدمی برای کاهش هزینه های ازدواج بردارند.

  • فرصت بیشتر برای بازپرداخت وام ازدواج

مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگاران درباره تسهیل در ازدواج جوانان می گوید: با توجه به افزایش هزینه های ازدواج بهتر است برای بازپرداخت وام ازدواج به جوانان فرصت داده گردد و در صورتی که زوجین در طول یک سال پس از ازدواج صاحب فرزندی شوند امتیازاتی برای آن ها در نظر گرفته گردد. این روند می تواند گام موثری در ترویج ازدواج و تشویق به فرزندآوری در بین جوانان باشد.

محمد حیرت انگیز بیان می نماید: اکنون آذربایجان غربی رتبه 12 کشوری را در نرخ ازدواج کم به خود اختصاص داده است و در سال های اخیر با کاهش ازدواج و افزایش طلاق، البته با شیب ملایم، در استان روبرو بوده ایم. وی با اشاره به بیشترین تعداد ازدواج در سنین مختلف بین زنان و مردان استان اظهار می نماید: طبق آمارهای موجود در سال 97 بیشترین تعداد ازدواج در بین مردان بین سن 25 تا 29 سال و در بین دختران هم بین سن 15 تا 19 سالگی بود.

  • راهکاری برای جایگزینی ضامن

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم می گوید: برای تسهیل در ازدواج می توان همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته بیمه وام را جایگزین ضامن کرد تا جوانان بتوانند با شرایط آسان تری این وام را دریافت نمایند. محمدحسین حسنی ادامه می دهد: از هر صد ازدواج 26 مورد منجر به طلاق می گردد که این آمار هر سال رو به افزایش است.

وی فرهنگ سازی در جامعه را یکی از موارد مؤثر برای ترغیب جوانان به ازدواج می داند و بر اهمیت آن تأکید می نماید. این مسئول همچنین به هفته ازدواج اشاره می نماید و می گوید: نمایشگاه ملزومات ازدواج جوانان از مهم ترین برنامه های شهرستان ارومیه است که در هفته جاری برگزار می گردد. حسنی تاکید می نماید: یکی از مسائل و دغدغه های جدی و مهم جوانان بحث ازدواج و تشکیل خانواده است. بر این اساس سال جاری در نمایشگاه ملزومات ازدواج جوانان که به زودی برگزار خواهد شد، برای موج آفرینی برای همکاری منسجم ملی در امر ازدواج جوانان، ترویج فرهنگ استفاده از مراکز مشاوره ازدواج و خانواده و فرهنگ سازی الگوی ازدواج اسلامی برنامه هایی تدوین شده است.

وی با بیان این که هفته ازدواج از امروز شروع شده و تا 18 مردادماه ادامه خواهد داشت، عنوان می نماید: شعار هفته ازدواج سال جاری از سوی وزارت ورزش و جوانان با نام ازدواج ساده؛ مهربانی مفصل انتخاب شده است. بر این اساس روزهای این هفته به ترتیب جوانان، ازدواج و توانمندسازی مهارت های زندگی (12 مرداد)، جوانان، ازدواج و مشاوره ازدواج و خانواده (13 مرداد)، جوانان، ازدواج، توانمندسازی سمن های حوزه توسعه اجتماعی، ازدواج و خانواده (14 مرداد)، جوانان، ازدواج و مهارت های فرزندپروری (15 مرداد)، جوانان، ازدواج، خیرین، خادمین و ازدواج آسان (16 مرداد)، جوانان، ازدواج و توانمندسازی سواد رسانه ای (17 مرداد) و جوانان، ازدواج و مهارت های معنوی و دینی (18 مرداد) نام گذاری شده است.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی بیان می نماید: از جمله مهم ترین برنامه های سال جاری، دیدار با امام آدینه، حضور در مزار شهدا، برگزاری کارگاه های ازدواج، برگزاری نمایشگاه ملزومات ازدواج جوانان با حضور سازمان های مردم نهاد و دستگاه های متولی و اصناف است؛ همچنین برگزاری جشن به مناسبت هفته ازدواج در حاشیه نمایشگاه ملزومات ازدواج جوانان، جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در خصوص ازدواج جوانان، حمایت از تولیدات محصولات فرهنگی در خصوص ازدواج و مشاوره های رایگان در خصوص ازدواج هم از جمله برنامه های این هفته خواهد بود. حسنی می افزاید: بازدید رایگان زوجین جوان از موزه های شهر با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پخش برنامه ها و تیزرهای تبلیغاتی با همکاری صداوسیما از دیگر برنامه های هفته ازدواج است.

  • سال جاری 350 کارگاه آموزشی برگزار می گردد

حسنی همچنین از برگزاری 400 کارگاه آموزشی پیش از ازدواج در سراسر استان در سال گذشته خبر می دهد و می گوید: به طور متوسط بیش از 30 نفر در این کارگاه ها شرکت کردند و سال جاری نیز برگزاری بیش از 350 کارگاه پیش بینی شده است. وی با بیان این که در سال 96 از تعداد 100 ازدواجی که در استان ثبت شده، 22 ازدواج به طلاق منجر شده و در سال 97 این میزان به 26 طلاق افزایش یافته است، تاکید می نماید: در حال حاضر 9 مرکز مشاوره در استان به صورت تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده فعالیت دارند که در حوزه های دیگر دخالتی ندارند.

  • سهم 9/7 درصدی آذربایجان غربی در ازدواج

بر اساس اعلام اداره کل ثبت احوال آذربایجان غربی طی سال های گذشته طلاق در استان با افزایش 9 درصدی همراه بوده و آمار ازدواج هم کاهش 2/8 درصدی داشته است. در سال 97 نرخ ازدواج کشور برابر 7 درصد بوده و این نرخ در استان برابر 9/7 درصد بوده و از این نظر آذربایجان غربی در رتبه 12 کشوری قرار گرفته است. شهرستان های شوط با 5/13درصد، چایپاره با 8/11 درصد و چالدران با 5/11 درصد به ترتیب بیشترین آمار نرخ ازدواج را در سال گذشته داشتند؛ همچنین سال گذشته 175 هزار و 614 طلاق و 550 هزار و 565 مورد ازدواج در کشور ثبت شده است که از این تعداد 6806 مورد طلاق و 26 هزار و 280 مورد ازدواج مربوط به استان بوده است.

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 35276

به "ازدواج ساده؛ مهربانی مفصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازدواج ساده؛ مهربانی مفصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید