آداب و رسوم عید نوروز در گلستان

به گزارش مجله سرگرمی، عید نوروز که یک سنت کهن در ایران است همه ساله توسط مردم جشن گرفته می گردد و آداب و رسوم مربوط به آن در کل کشور به اجرا در می آید، اما هر شهری سنت های مربوط به خود را دارد که در نوروز انجام داده میگردد.

آداب و رسوم عید نوروز در گلستان

به گزارش، این عید یکی از اعیاد باستانی و برجستة ایرانیان است که از گذشته ای دور تا به اکنون با مراسمی خاص برگزار شده است.

در استان گلستان نیز از اوایل اسفند در بعضی از نواحی گروه دو نفرة نوروزخوانان اشعاری را که به مناسبت فرارسیدن عید نوروز سروده شده می خوانند و از صاحبان منازل مژدگانی می گیرند.

مردم مژدگانی دادن را شگون دانسته و مقدم آن ها را به عنوان پیغام آوران بهار گرامی می دارند.

در آخرین چهارشنبه هر سال هم با شادی به استقبال نوروز رفته و با روشن کردن آتش در چند نقطه و پریدن از روی آن را جشن می گیرند.

همة گلستانی ها با هر قومیتی که دارند با پوشیدن لباس های نو و پهن کردن سفرة هفت سین در تعطیلات نوروز به ملاقات یکدیگر می فرایند در روز سیزدهم نیز آن ها به دامن طبیعت رفته و نحسی سیزده باسیر در طبیعت از بین می برند.

از اوایل اسفند ماه هر سال در اکثریت شهر های استان، نوروزخوانان محلی با چوب دستی و کوله پشتی که بر پشت خود می گذاشتند با خواندن اشعار بر وصف نوروز، بهار را نوید می دادند و به در خانه های مردم می رفتند و مردم هم به فراخور توانایی اقتصادی خود، انعامی به نوروزخوانان می دادند.

این هدایا عمدتا برنج، قند، حتی لباس، روسری و سکه پول بود تمامی افراد محل برگرد نوروز خوانان می آمدند و ورودشان را به فال نیک می گرفتند.

در واقع نو بهار قبل از عید، فراررسیدن عید و بهار را نوید می داد. آن ها غالبا دو نفر بودند که در کوچه و خیابان به راه می افتادند و جلوی هر خانه ای اشعار می خواندند: صد سلام، صد علیک، صاحبخانه، سلام علیک، آمده تنه خدم، با عزت و حرمت، فردا روز قیامت، خدا بده رحمت و...

آخرین چهارشنبه ماه سال است که مردم از کوچک تا عظیم بر روی کوه وپای آتش اشعار زردی من از تو، سرخی تو از من را می خوانند و در اکثریت روستا های این منطقه در همین هنگام شب کوزه های آب نمک را می شکنند. زیرا معتقد بودند با خرید کوزه نو برکت خانه در سال نو بیشتر می گردد.

در این شب بعضی از دختران به همراه آینه ای به کوچه می رفتند و سخن اولین فردی را که از کنار او عبور می کرد به عنوان نتیجه اعمال و آرزو های خود تعبیر می کنند.

قاشق زنی در همین شب انجام می گیرد. پسر ها چادر به سر نموده، در دستی قاشق ودر ذستی دیگر ظرفی فلزی همچون کاسه می گرفتند و جلو در خانه ها می رفتند سپس قاشق را برظرف می کوبند و خوردنی طلب می کنند صاحبخانه در این هنگام به جهت پیروی از سنن غالبا شکلات، شیرینی یا قند را به آن ها می دهد.

سرغلبیلی، حلوا ماج، کلومبو، قطاب، پادزاری، نون زنجفیلی و رشته به رشته.

سفر کردن از آداب دیگر عید نوروز و از لازمه های زندگی بشر می باشد و همیشه هجرت ها در طول تاریخ تمدن ساز و تمدن پرور بوده است و سفر ها در ایام عید با هدف صله رحم، تفریح و یا زیارت انجام می گردد که بسیار نیکو است.

یکی از چیز هایی که اسلام به نوروز تزریق نموده صله قبور است و این که مردم از اموات و گذشتگان یاد می نماید این سنت از ادیان الهی است و مختص به اسلام نیست. زیارت قبور سنت بسیار شایسته و بایسته است.

یکی از زیباترین چیز هایی که اسلام به عید نوروز تزریق نموده، قرین شدن تحویل سال با دعا است و پیوند تحویل با دعا از افتخارات اسلام است که این سنت باستانی را بازسازی نموده است و یکی از لحاظات نورانی وشکوه مند لحظه تحویل سال در زیارتگاه های معصومین (ع) است، لحظات خاص نیایش و کرنش در برابر خدا که اسلام به عید نوروز تزریق نموده است که هزاران هزار نفر لحظات تحویل سال را در جوار حرم اهل بیت (ع) با حالات دعا و نیایش شروع می کنند.

یکی از آداب دیگری که همیشه در عید نوروز وجود داشته، هدیه دادن است که به شکلی شایسته است البته در نوروز باستان فرودستان هدیه می دادند و اسلام آن را دگرگون نموده است و عظیمان به بینوایان و مسکینان هدیه می دهند که با ساز و کار اسلام همسانی عمیقی دارد.

منبع: میزان

parisro.ir: پاریس: سفر به فرانسه و زیباترین شهر دنیا

tatilatro.ir: تعطیلات رو: مجله مسافرتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 78794

به "آداب و رسوم عید نوروز در گلستان" امتیاز دهید

1 کاربر به "آداب و رسوم عید نوروز در گلستان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب و رسوم عید نوروز در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید